DI-topchef: Bred regering lover godt for en reformering af Danmark

Efter uger med mange og lange forhandlinger, er der nu enighed om en ny bred regering bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne. Den nye regering ind over midten af dansk politik hilses varmt velkommen af den administrerende direktør for Danmarks største erhvervsorganisation, DI:
Adm direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Foto: Sif Meincke.

- Jeg er på Danmarks vegne først og fremmest glad for, at Socialdemokratiet og Venstre sammen med Moderaterne har haft modet til at finde sammen i et forpligtende regeringssamarbejde. Det er et markant nybrud, der vidner om ansvarlighed og lover godt for Danmark. Jeg håber og tror, der bliver tale om både en tiltrængt reformregering og en handlekraftig implementeringsregering.

- En regering ind over midten giver grund til at tro på et opgør med de seneste syv års reformtørke. Så den nødvendige arbejdskraft sikres, og tempoet skrues gevaldigt op, når det kommer til at realisere vores massive ambitioner omkring grøn omstilling, digitalisering, sundhed og uddannelse, siger Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Giv ny regering reel chance

Lars Sandahl Sørensen forstår godt, at et bredt regeringssamarbejde vil vække skepsis nogle steder, men han håber alligevel på en konstruktiv modtagelse af den nye regering.

- Lad os nu ærligt talt give regeringen en reel chance for at bevise sit værd. Det er altid nemmere at være kritisk for en sikkerheds skyld, særligt når der er tale om nye måder at gøre tingene på. Dansk Industri kommer ikke til at være enig med regeringens ambitionsniveau på alle områder, særligt hvis den ønsker at gøre op med den danske model. Men jeg håber, at de fleste vil lade tvivlen komme den nye regering til gode frem for at dømme den på forhånd.

- Hvis Danmark skal rustes til fremtiden, kommer man ikke uden om beslutninger, som på kort sigt næppe bliver populære, men de sværeste beslutninger er oftest de modigste. Og selvom en bred regering i sig selv ikke er en garanti for tilstrækkeligt ambitiøse løsninger, har den alt andet lige meget bedre forudsætninger for at lykkes end en smal rød regering, siger DI-direktøren.

Massivt reformbehov

DI-topdirektøren glæder sig nu til at se den nye regering få omsat ambitioner til handling.

- Vi står i meget alvorlige tider. Der er usikkerhed overalt i verden og samtidig et massivt reformbehov herhjemme. Derfor står opgaverne i kø, hvis vi skal sikre et fortsat velstående samfund og en realisering af vores grønne klimaambitioner. Det kræver, at vi får tilstrækkeligt med hænder og økonomi til at udvikle samfundet. Den gode nyhed er, at hvis vi nu handler i tide og træffer langsigtede beslutninger, har Danmark bedre forudsætninger for at lykkes end de fleste lande omkring os.

- Derfor glæder det mig også, at det tegner til, at der på en lang række områder er blevet lyttet til mærkesager, som Dansk Industri har kæmpet for i årevis, og jeg ser frem til et stærkt, fremadskuende og konstruktivt samarbejde med både den nye regering og de øvrige ansvarlige partier i Folketinget, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef, underdirektør Søren Langelund, tlf. 2091 9335, e-mail slan@di.dk

Adm direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Foto: Sif Meincke.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.