DI til regeringen: læg en coronaplan for 9.-klasserne

Eleverne i folkeskolens 9. klasse vil miste 78 dages fysisk undervisning på grund af nedlukning. Det viser nye beregninger, som Dansk Industri har foretaget. På den baggrund foreslår DI nu, at regeringen hurtigst muligt kommer med en plan for, hvad der skal ske med 9.-klassernes eksaminer.

- Vores elever i 9. klasse står i vanskelig situation. De er dobbelt ramt af restriktionerne. De går både glip af det sociale samvær, som er så vigtigt i den alder, og de må undvære undervisningen i klasselokalet. Samtidig nærmer eksaminerne sig med stor fart, siger underdirektør Mette Fjord Sørensen.

DI’s beregninger viser, at eleverne i dette skoleår er gået glip af fysisk undervisning i 78 skoledage. Det svarer til mere end en tredjedel af et helt skoleår. Med en ugentlig skolelængde på 35 lektioner svarer det til i omegnen af 546 lektioner, som elever i 9. klasse ikke har haft fysisk i skolen, viser DI’s beregninger.

- Det haster med, at ministeren tager stilling til, om 9. klasse skal til alle folkeskolens afgangseksaminer til sommer. Der er brug for en beslutning om det nu.

- I DI foreslår vi, at flytte de skriftlige eksaminer til midten af maj, og at undervisningen forlænges for 9. klasse i to-tre uger, så de kan indhente noget af læringstabet under hjemmeskolingen, siger Mette Fjord Sørensen.

Et af DIs konkrete forslag lyder, at regeringen skal indføre et varslingssystem, som allerede nu fortælle eleverne, hvilke fag de til eksamen i.

- Vi foreslår et varslingssystem, så eleverne ved, hvor mange fag, de skal til eksamen i til sommer –

afhængig af, hvor længe de skal være hjemsendt. Det kan give dem mere ro på, og det tror jeg, at de har hårdt brug for, siger Mette Fjord Sørensen.

DI’s forslag til et varslingssystem vil betyde at eleverne  allerede nu får at vide at de kun skal op i de bundne fag – dansk, matematik, engelsk samt en fælles prøve i naturfag.

Og hvis eleverne i 9. klasse først skal tilbage efter påske eller endnu senere, foreslår DI, at 9.-klasserne kun skal op i dansk og matematik.

Yderligere oplysninger fås hos Mette Fjord Sørensen, tlf. 5213 2312, e-mail mfj@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI opruster og ansætter ny direktør for Forsvars- og Aerospaceindustrien19.2.2021 10:00:00 CETPressemeddelelse

Forsvars- og Aerospaceindustrien i Danmark skaber arbejdspladser og eksport samt driver teknologiudvikling i Danmark. Branchen har endvidere en strategisk rolle i forhold til Rigsfællesskabets sikkerhedspolitiske interesser. Branchens strategiske betydning vil øges i de kommende år, og derfor opruster DI indsatsen på området. Det sker bl.a. med ansættelse af Joachim Finkielman som ny direktør i Forsvars- og Aerospaceindustrien i DI (FAD).