DI til politikerne: Find nu en løsning på international arbejdskraft

Det vigtigste for os er nu, at politikerne finder sammen og laver en god og ambitiøs ordning, som bliver til virkelighed, siger DI’s viceadm. direktør Kim Graugaard.
Viceadministrerende direktør Kim Graugaard, DI. Foto: Sif Meincke

Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Nye Borgerlige har lige fremlagt deres bud på, hvordan Danmark skal skaffe mere international arbejdskraft. I Dansk Industri (DI) er der tilfredshed med, at de blå partier bider til bolle på en vigtig dagsorden for Danmark og dansk erhvervsliv.

- Der er mange gode elementer i det udspil, der er blevet præsenteret, og vi sætter pris på, at partierne kaster sig ind i kampen for at skaffe flere medarbejdere til Danmark. Det er jo helt afgørende for erhvervslivet og for det øvrige samfund, at vi kan besætte de ledige stillinger, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i DI.

Forslaget indebærer bl.a., at den enkelte internationale medarbejder kan få opholds- og arbejdstilladelse i en periode på op til syv år. Den foreslåede beløbsgrænse er på 360.000 kroner og ligger op ad DI’s eget forslag.

- Vi havde gerne set, at der var mulighed for at rekruttere fra hele verden, for det afgørende for os er, at det er den rigtige kvinde eller mand til det rigtige job, ikke hvor man kommer fra. Men udspillet er et godt udgangspunkt, siger Kim Graugaard.

Først og fremmest efterspørger DI-direktøren nu, at partierne på tværs genoptager dialogen.

- Det vigtigste for os er nu, at der kommer en god og ambitiøs ordning, som bliver til virkelighed, og vi ved, der er et flertal i folketinget, som overordnet vil det samme. Så vi håber, at politikerne nu vil finde sammen, så vi får en god aftale, der vil være med til at løse Danmarks problem med manglende arbejdskraft, siger Kim Graugaard.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Nis Peder Kolby, tlf.4032 3400, e-mail nipk@di.dk

Viceadministrerende direktør Kim Graugaard, DI. Foto: Sif Meincke

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.