DI til danskerne: Brug skattemilliarderne

Danskerne får milliarder af kroner tilbage i skat, og de skal endelig bruge dem, lyder det fra Dansk Industris cheføkonom

I disse dage kan danskerne åbne deres årsopgørelse og se, hvor meget de skal have tilbage i skat. Vanen tro er der milliarder på spil, og Dansk Industri (DI) er ikke i tvivl om, hvad pengene skal, når de kommer ind på kontoen.

- Mange danskere får snart en ekstra indsprøjtning til privatøkonomien, og det kommer forhåbentlig til at kunne mærkes på forbruget, siger Allan Sørensen, cheføkonom i DI.

- Opfordringen her fra er i hvert fald helt klar: Få pungen op af lommen, og sving Dankortet.

Pengene rammer danskernes NemKonto den 9. april, og det er god timing.

- Efter påske har vi forhåbentlig også en større genåbning af samfundet. Så gå i dine lokale butikker, besøg de restauranter, frisører og forlystelser, der forhåbentligt åbner helt, og brug resten af pengene på feriebudgettet, når vacciner og coronapas skyder rejsesæsonen i gang.

Han henviser til, at dansk erhvervsliv har mistet mange milliarder kroner i tabt omsætning under coronakrisen, og at der er brug for at sætte gang i hjulene igen.

- Det er godt både for virksomhederne og samfundet, at mange har penge på kontoen, der nu skal bringe glæde i dagligdagen, samtidig med at samfundet åbner mere og mere. Hvis alle skattemilliarderne – og snart feriepengene – kommer ud at arbejde, kan vi få en rigtig god genstart – også økonomisk, siger Allan Sørensen.

Officielt er årsopgørelsen først klar i dag den 15. marts, men som tidligere år er der blevet åbnet et par dage før, og derfor har der ifølge Skattestyrelsen allerede været over en million besøg på årsopgørelsen online.

For yderligere information kontakt presserådgiver Nis Peder Kolby på 4032 3400.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.