DI: Tættere samarbejde med erhvervslivet vil styrke Forsvaret

Forsvarsforliget vil ruste Danmark til en verden med komplekse sikkerhedspolitiske udfordringer. Men DI opfordrer til, at Forsvaret i endnu højere grad øger samarbejdet med de private virksomheder.

- Med forsvarsforliget bliver vi gearet til at møde morgendagens forsvars- og sikkerhedspolitiske udfordringer. Samtidig får Forsvaret en kapacitet, så man er i stand til at skabe sikkerhed både herhjemme og i udlandet, siger Frank Bill, forsvars- og sikkerhedspolitisk chef i DI.

Moderne forsvarsmateriel er højteknologisk. Det øger kravene til den tekniske kompetence hos dem, der skal drive og vedligeholde materiellet. DI finder det derfor positivt, at forligspartierne vil styrke samarbejdet mellem Forsvaret og erhvervslivet om uddannelse. Forsvaret skal undersøge mulighederne for at øge brugen af del-lærlinge, hvor en virksomhed og Forsvaret i samarbejde står for uddannelsen af lærlinge. Forsvaret skal også undersøge, om man i højere grad kan gøre brug af erhvervsuddannelsessystemet.

- Kampen om at tiltrække og fastholde medarbejdere bliver stadig hårdere. Det gælder ikke mindst medarbejdere med teknisk baggrund, hvor Forsvaret konkurrerer direkte med dansk erhvervsliv. Det er derfor sandsynligt, at Forsvaret snart vil få alvorlige udfordringer med at rekruttere og fastholde medarbejdere med teknisk baggrund, siger Frank Bill.

Det er helt afgørende, at Danmark råder over virksomheder, der kan understøtte Forsvaret. Et tæt samarbejde mellem Forsvar og erhvervsliv kan sikre det materiel og de kompetencer, som Forsvaret har brug for. Men forligspartierne benytter desværre ikke lejligheden til at øge Forsvarets brug af civile værksteder til drift og vedligehold af materiel.

- Private virksomheder har effektive og tidssvarende løsninger til vedligehold af Forsvarets materiel. Hvis man ikke har de muligheder for øje, risikerer Forsvaret at blive taberne i den stadig hårdere konkurrence om kvalificeret arbejdskraft, hvilket ultimativt kan risikere at underminere Forsvarets evne til at udføre dets kerneopgaver, siger Frank Bill.

DI finder det særdeles positivt, at der i forsvarsforliget er afsat en pulje til at øge forskningen inden for forsvars- og sikkerhedsteknologi. Det skal ikke mindst sikre, at Danmark kan få et tilfredsstillende udbytte af EU’s kommende forskningsindsats inden for forsvarsområdet.

For yderligere oplysninger kontakt Frank Bill, forsvars- og sikkerhedspolitisk chef i DI, fbi@di.dk eller 2226 0194.

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse

EU’s stats- og regeringschefer drøftede de næste skridt i Brexit-forhandlingerne på gårsdagens møde. Det udestående spørgsmål om den irske grænse til trods, fortsætter parterne den konstruktive dialog. Målet er at nå frem til en aftale, som begge parter kan underskrive, inden for de næste par måneder. - Mange danske virksomheder og arbejdspladser er afhængige af samhandlen med Storbritannien. Derfor er det helt afgørende, at vi får en politisk aftale om Storbritanniens udtrædelse af EU, så de danske virksomheder kan fortsætte deres forretninger i Storbritannien med færrest mulige benspænd, siger Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri. - EU-topmødet viser, at der både fra EU’s stats- og regeringschefer og fra den britiske regerings side fortsat arbejdes målrettet på at finde en god løsning. Det er positivt. Det vigtigste er ikke en hurtig aftale - men en god aftale. Det betyder også en aftale, der respekterer det indre markeds balance mellem rettigheder og forpligtelser, siger K