DI: Tæt samarbejde skal bremse kortsvindel

Et langt tættere samarbejde på tværs af erhvervslivets brancher og finanssektoren skal stoppe kriminelles svindel med forbrugernes betalingskort. Sådan lyder et nyt forslag fra Dansk Industri i forbindelse med konferencen Nordic Fraud Summit i København senere i dag.

- For meget silotænkning betyder at kortsvindlerne kan fortsætte deres hærgen fra den ene webbutik til den anden uden at blive pågrebet. Derfor skal vi i erhvervslivet og i finanssektoren arbejde tættere sammen og være meget bedre til at dele oplysninger om svindel med forbrugernes betalingskort, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder.

De seneste år er antallet af betalingsløsninger steget markant. Vi har set bl.a. MobilePay, ApplePay, Dankort på mobilen og det må forventes at der kommer endnu flere til.

Handel på nettet har haft to-cifret vækstrater de seneste mange år. Samtidig er kriminaliteten i høj grad også flyttet digitalt. Ifølge de nyeste tal fra Nationalbank foregår nu 73 procent af kortsvindlen ved betalinger på nettet.

- Der svindles for mere end 100 mio. kr. i danske webshops om året. Men svindel bliver i dag bekæmpet i ”siloer”. Webbutikkerne bruger hver især mange penge på at opdage og undgå svindlen, og det samme gør betalingsindustrien. Det, der virkelig vil batte er fælles løsninger og tættere samarbejde, siger Annette Falberg.

Branchedirektøren lægger bl.a. op til at handelsvirksomhederne skal have adgang til betalingsindustriens systemer, i stedet for at bruge mange ressourcer på at udvikle deres egne systemer til bekæmpelse af kortsvindel. Fælles standarder for bekæmpelse af svindel og systematisk udveksling af informationer er også blandt de konkrete forslag.

- Hver en krone der bliver snydt for, er en krone for meget. Vi skal stoppe de kriminelle ved første forsøg på svindel – og allerhelst stoppe dem før de lykkes med deres forehavende. Det kan kun lade sig gøre hvis handelsvirksomheder og betalingsvirksomheder arbejder sammen om at løse et stort og stigende samfundsøkonomisk problem, siger Annette Falberg.

Dagens konference, Nordic Fraud Summit Summit 2017, er arrangeret i et samarbejde mellem Yourpay, som er en fintech-virksomhed indenfor betalingsindustrien, DI Handel og DI Digital.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae