DI: Tæt samarbejde skal bremse kortsvindel

Et langt tættere samarbejde på tværs af erhvervslivets brancher og finanssektoren skal stoppe kriminelles svindel med forbrugernes betalingskort. Sådan lyder et nyt forslag fra Dansk Industri i forbindelse med konferencen Nordic Fraud Summit i København senere i dag.

- For meget silotænkning betyder at kortsvindlerne kan fortsætte deres hærgen fra den ene webbutik til den anden uden at blive pågrebet. Derfor skal vi i erhvervslivet og i finanssektoren arbejde tættere sammen og være meget bedre til at dele oplysninger om svindel med forbrugernes betalingskort, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder.

De seneste år er antallet af betalingsløsninger steget markant. Vi har set bl.a. MobilePay, ApplePay, Dankort på mobilen og det må forventes at der kommer endnu flere til.

Handel på nettet har haft to-cifret vækstrater de seneste mange år. Samtidig er kriminaliteten i høj grad også flyttet digitalt. Ifølge de nyeste tal fra Nationalbank foregår nu 73 procent af kortsvindlen ved betalinger på nettet.

- Der svindles for mere end 100 mio. kr. i danske webshops om året. Men svindel bliver i dag bekæmpet i ”siloer”. Webbutikkerne bruger hver især mange penge på at opdage og undgå svindlen, og det samme gør betalingsindustrien. Det, der virkelig vil batte er fælles løsninger og tættere samarbejde, siger Annette Falberg.

Branchedirektøren lægger bl.a. op til at handelsvirksomhederne skal have adgang til betalingsindustriens systemer, i stedet for at bruge mange ressourcer på at udvikle deres egne systemer til bekæmpelse af kortsvindel. Fælles standarder for bekæmpelse af svindel og systematisk udveksling af informationer er også blandt de konkrete forslag.

- Hver en krone der bliver snydt for, er en krone for meget. Vi skal stoppe de kriminelle ved første forsøg på svindel – og allerhelst stoppe dem før de lykkes med deres forehavende. Det kan kun lade sig gøre hvis handelsvirksomheder og betalingsvirksomheder arbejder sammen om at løse et stort og stigende samfundsøkonomisk problem, siger Annette Falberg.

Dagens konference, Nordic Fraud Summit Summit 2017, er arrangeret i et samarbejde mellem Yourpay, som er en fintech-virksomhed indenfor betalingsindustrien, DI Handel og DI Digital.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.