DI: Tæt samarbejde skal bremse kortsvindel

Et langt tættere samarbejde på tværs af erhvervslivets brancher og finanssektoren skal stoppe kriminelles svindel med forbrugernes betalingskort. Sådan lyder et nyt forslag fra Dansk Industri i forbindelse med konferencen Nordic Fraud Summit i København senere i dag.

- For meget silotænkning betyder at kortsvindlerne kan fortsætte deres hærgen fra den ene webbutik til den anden uden at blive pågrebet. Derfor skal vi i erhvervslivet og i finanssektoren arbejde tættere sammen og være meget bedre til at dele oplysninger om svindel med forbrugernes betalingskort, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder.

De seneste år er antallet af betalingsløsninger steget markant. Vi har set bl.a. MobilePay, ApplePay, Dankort på mobilen og det må forventes at der kommer endnu flere til.

Handel på nettet har haft to-cifret vækstrater de seneste mange år. Samtidig er kriminaliteten i høj grad også flyttet digitalt. Ifølge de nyeste tal fra Nationalbank foregår nu 73 procent af kortsvindlen ved betalinger på nettet.

- Der svindles for mere end 100 mio. kr. i danske webshops om året. Men svindel bliver i dag bekæmpet i ”siloer”. Webbutikkerne bruger hver især mange penge på at opdage og undgå svindlen, og det samme gør betalingsindustrien. Det, der virkelig vil batte er fælles løsninger og tættere samarbejde, siger Annette Falberg.

Branchedirektøren lægger bl.a. op til at handelsvirksomhederne skal have adgang til betalingsindustriens systemer, i stedet for at bruge mange ressourcer på at udvikle deres egne systemer til bekæmpelse af kortsvindel. Fælles standarder for bekæmpelse af svindel og systematisk udveksling af informationer er også blandt de konkrete forslag.

- Hver en krone der bliver snydt for, er en krone for meget. Vi skal stoppe de kriminelle ved første forsøg på svindel – og allerhelst stoppe dem før de lykkes med deres forehavende. Det kan kun lade sig gøre hvis handelsvirksomheder og betalingsvirksomheder arbejder sammen om at løse et stort og stigende samfundsøkonomisk problem, siger Annette Falberg.

Dagens konference, Nordic Fraud Summit Summit 2017, er arrangeret i et samarbejde mellem Yourpay, som er en fintech-virksomhed indenfor betalingsindustrien, DI Handel og DI Digital.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og