DI: Tænk virksomhederne ind i ny sundhedsreform

Regeringen har i dag præsenteret et udspil til en sundhedsreform, som skal forbedre sammenhængen i patienternes forløb i sundhedsvæsenet. DI bakker op om regeringens ambition, som virksomhederne i høj grad kan være med til at føre ud i livet.

- Regeringen ønsker, at alle danskere modtager samme høje kvalitet i den behandling, som sundhedsvæsenet tilbyder – uanset hvem man er, og hvor i landet behandlingen foregår. Det er en rigtig god ambition, som et stærkere samarbejde mellem sundhedsvæsenet og virksomhederne kan give luft under vingerne, siger direktør i DI, Tine Roed.

DI glæder sig over, at regeringen i sit udspil lægger op til en styrkelse af det offentlig-private samarbejde mellem sundhedsvæsenet og sundhedsindustrien og håber, at ambitionerne vil blive gjort til virkelighed i en kommende reform. Det gælder f.eks. i arbejdet med at skabe stærke innovationsmiljøer, samt inden for forskning, kliniske forsøg og sundhedsdata. Samtidig kan industrien være med til at skabe løsninger, der understøtter sammenhængen i patienternes forløb bl.a. ved hjælp af ny teknologi.

- Industriens samarbejde med sundhedsvæsenet har i de senere år været inde i en rigtig positiv udvikling. Der er dog fortsat behov for at styrke samarbejdet yderligere. Derfor er det vigtigt, at en reform bygger videre på det offentlig-private samarbejde, som har været med til at bringe danske sundhedsløsninger helt i front globalt – til gavn for både patienter, sundhedsvæsen og sundhedsindustri, siger direktør i DI, Tine Roed.

Selvom sundhedsvæsenets organisering har fyldt meget i debatten, mener DI ikke, at det er det springende punkt i regeringens udspil.

- Det afgørende for den enkelte patient er, at sundhedsvæsenet på tværs af landet kan levere høj kvalitet, sammenhæng og nærhed – og at det er gearet til at håndtere de udfordringer, en aldrende befolkning bringer med sig. Det er derimod ikke afgørende, om det er opdelt i 13 amter, i 5 regioner eller i 21 sundhedsfællesskaber, siger DI-direktøren.

FAKTA

Sundhedsindustrien er en dansk styrkeposition og et af vores største eksporterhverv. Virksomheder, der leverer produkter og behandlinger til sundhedsområdet, eksporterer årligt for mere end 110 mia. kr. Det svarer til mere end 16 pct. af den samlede danske vareeksport. Industrien beskæftiger samtidig omkring 50.000 fuldtidsansatte. Den succes er blandt andet skabt i et tæt samarbejde med det offentlige sundhedsvæsen.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae