DI: Sundhedsreform baner vejen for tættere samarbejde med virksomhederne

Regeringen og Dansk Folkeparti har i dag indgået aftale om en sundhedsreform, som skal fremtidssikre det danske sundhedsvæsen. DI glæder sig over, at virksomhederne er tænkt ind som central del af løsningerne, når det gælder danskernes sundhed.

- Vi står over for store udfordringer, som presser vores sundhedsvæsen og dansk økonomi. Stadig flere danskere lever med kroniske sygdomme, udgifterne til medicin stiger, og det er blevet sværere at rekruttere de læger, der er behov for. Der er behov for at tænke helt nyt for at løse de udfordringer, og frem for alt for at tænke erhvervslivet ind som en central del af løsningen. Det baner aftalen her vejen for, siger direktør Tine Roed, DI

- For virksomhederne har det været vigtigt, at sundhedsreformen skaber de rigtige rammer for at prioritere og udvikle det offentlig-private samarbejde i sundhedsvæsenet. Vi er glade for, at aftalen også har fokus på, at virksomhederne skal bidrage til at udvikle vores sundhedsvæsen, siger direktør Tine Roed, Dansk Industri.

Hun peger på, at f.eks. kan mange patienter med kroniske sygdomme med fordel behandles i eget hjem i stedet for på sygehuset. Det er bedre for den enkelte og bedre for sundhedsvæsenet.

- Telemedicin er et skoleeksempel på, hvordan vi kan forbedre og fremtidssikre vores sundhedsvæsen, men vi skal have udviklet endnu flere løsninger, og her er samarbejdet mellem sundhedsvæsenet og virksomhederne helt afgørende, siger DI’s Tine Roed.

Mangel på læger skaber en risiko for flaskehalse, som blandt andet kan løses ved at lade andre sundhedsaktører varetage udvalgte opgaver i forhold til patienterne, mener DI.

- Vi kan eksempelvis spare mange besøg hos lægen, hvis apotekere med ny teknologi udviklet af sundhedsindustrien kan diagnosticere helt ukomplicerede sygdomme med en simpel test - og udskrive den fornødne medicin til behandlingen, siger direktøren.

Selvom sundhedsvæsenets organisering har fyldt meget i debatten, mener DI ikke, at det er det springende punkt i sundhedsreformen.

- Det afgørende for den enkelte patient er, at sundhedsvæsenet på tværs af landet kan levere høj kvalitet, sammenhæng og nærhed – og at det er gearet til at håndtere de udfordringer, som en aldrende befolkning bringer med sig. Det er derimod ikke afgørende, om det er opdelt i 13 amter, i 5 regioner eller i 21 sundhedsfællesskaber, siger Tine Roed.

For yderligere oplysninger kontakt venligst pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544.

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu