DI: Sundhedsreform baner vejen for tættere samarbejde med virksomhederne

Regeringen og Dansk Folkeparti har i dag indgået aftale om en sundhedsreform, som skal fremtidssikre det danske sundhedsvæsen. DI glæder sig over, at virksomhederne er tænkt ind som central del af løsningerne, når det gælder danskernes sundhed.

- Vi står over for store udfordringer, som presser vores sundhedsvæsen og dansk økonomi. Stadig flere danskere lever med kroniske sygdomme, udgifterne til medicin stiger, og det er blevet sværere at rekruttere de læger, der er behov for. Der er behov for at tænke helt nyt for at løse de udfordringer, og frem for alt for at tænke erhvervslivet ind som en central del af løsningen. Det baner aftalen her vejen for, siger direktør Tine Roed, DI

- For virksomhederne har det været vigtigt, at sundhedsreformen skaber de rigtige rammer for at prioritere og udvikle det offentlig-private samarbejde i sundhedsvæsenet. Vi er glade for, at aftalen også har fokus på, at virksomhederne skal bidrage til at udvikle vores sundhedsvæsen, siger direktør Tine Roed, Dansk Industri.

Hun peger på, at f.eks. kan mange patienter med kroniske sygdomme med fordel behandles i eget hjem i stedet for på sygehuset. Det er bedre for den enkelte og bedre for sundhedsvæsenet.

- Telemedicin er et skoleeksempel på, hvordan vi kan forbedre og fremtidssikre vores sundhedsvæsen, men vi skal have udviklet endnu flere løsninger, og her er samarbejdet mellem sundhedsvæsenet og virksomhederne helt afgørende, siger DI’s Tine Roed.

Mangel på læger skaber en risiko for flaskehalse, som blandt andet kan løses ved at lade andre sundhedsaktører varetage udvalgte opgaver i forhold til patienterne, mener DI.

- Vi kan eksempelvis spare mange besøg hos lægen, hvis apotekere med ny teknologi udviklet af sundhedsindustrien kan diagnosticere helt ukomplicerede sygdomme med en simpel test - og udskrive den fornødne medicin til behandlingen, siger direktøren.

Selvom sundhedsvæsenets organisering har fyldt meget i debatten, mener DI ikke, at det er det springende punkt i sundhedsreformen.

- Det afgørende for den enkelte patient er, at sundhedsvæsenet på tværs af landet kan levere høj kvalitet, sammenhæng og nærhed – og at det er gearet til at håndtere de udfordringer, som en aldrende befolkning bringer med sig. Det er derimod ikke afgørende, om det er opdelt i 13 amter, i 5 regioner eller i 21 sundhedsfællesskaber, siger Tine Roed.

For yderligere oplysninger kontakt venligst pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544.

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.

Ny kortlægning: Virksomhederne bidrager med 550 mia. kr. til den danske velfærd25.3.2019 06:30:00 CETPressemeddelelse

En ny kortlægning fra Dansk Industri (DI) viser, at virksomhederne og deres medarbejdere i landets 98 kommuner tilsammen bidrager med 550 mia. kr. til den danske velfærd gennem skatter og afgifter. Det svarer til mere end halvdelen af de penge, det offentlige hvert år bruger på at holde samfundet i gang. Ifølge DI understreger kortlægningen den gode cirkel i Danmark mellem virksomhederne og resten af samfundet.