DI: Sund fornuft i ny strategi for digital sundhed

DI glæder sig over fælles, offentlig strategi for digital sundhed 2018-2022, som regeringen, Danske Regioner og KL lancerer i dag. Strategien er et væsentligt skridt mod et Danmark med verdens bedste sundhedsvæsen for alle. DI ser dog gode muligheder for at komme endnu videre med digitaliseringen af sundhedssektoren, end strategien lægger op til.

- I dag går vi glip af store muligheder for at løfte vores sundhedsvæsen og vores egen sundhed gennem smartere brug af data og teknologi. Med denne strategi viser det offentlige, at der er store gevinster at hente i øget brug af data og teknologi. Det bakker vi klart op om fra virksomhederne, siger direktør Tine Roed, DI.

Strategi for digital sundhed 2018-2022 følger af økonomiaftalen mellem regeringen, Danske Regioner og KL for 2018. Målet er ét sikkert og sammenhængende sundhedsvæsen med borgeren i centrum, og det skal lykkes ved, at den digitale infrastruktur for det danske sundhedsvæsen tænkes på tværs af sektorer og aktører.

- En succesfuld digitalisering og modernisering af det danske sundhedsvæsen er en opgave, der kun lykkes i tæt dialog og samarbejde mellem hospitaler, kommunale sundhedstilbud, praktiserende læger og andre offentlige og private aktører. Herunder danske virksomheder, som på dette område kan levere teknologiske løsninger i verdensklasse, siger Tine Roed.

- I Danmark har vi en unik mulighed for at skabe verdens bedste digitale sundhedsvæsen. Vi har allerede i dag et stærkt sundhedsvæsen, førsteklasses forskning og en sundhedsindustri i verdensklasse. Men vi mangler at sætte det hele på en digital formel, siger Tine Roed.

Selvom strategien er et vigtigt skridt på vejen, så DI dog gerne endnu større ambitioner og villighed til nye investeringer fra Christiansborg – og en mere positiv dialog om teknologiens muligheder.

- Det er ikke bare sådan at indføre robotteknologi på operationsstuen eller skabe digitale sammenhænge på tværs af kulturer med gamle traditioner og vaner. Det kræver vilje og investeringer. Samtidig fylder frygten mere og mere i mediebilledet for, at vores mest private sundhedsdata skal falde i de forkerte hænder. Den bekymring skal vi tage hånd om, siger Tine Roed.

- Vores myndigheder skal have styr på it-sikkerheden én gang for alle, så vi kan fokusere på, hvordan sundhedsdata og den nyeste teknologi kan gøre Danmark sundere og stærkere. Og så skal vi i gang med innovation i offentlig-private partnerskaber, så det danske sundhedsvæsen kan give de lande, vi i øvrigt sammenligner os med, det sunde baghjul, understreger hun.

DI har tidligere foreslået – og fundet finansieringen til – at der afsættes 15 mia. kr. til en digital omstillingsfond for årene frem til 2025 til en mere tidssvarende og innovativ offentlig sektor – herunder sundhedsvæsen.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig