DI støtter vismændene: Behov for økonomisk mådehold og oprydning i bøvlede skatteregler

De økonomiske vismænd har i dag offentliggjort sin forårsrapport for 2019 med en vurdering af dansk økonomi samt med en række politiske anbefalinger. DI er enig med vismændenes vurderinger på flere områder, især på kapitalbeskatning.

- Der er brug for en oprydning i den utroligt indviklede og uhensigtsmæssige kapitalbeskatning. De nuværende regler skader især de mindre, unoterede virksomheder, som får sværere ved at tiltrække de nødvendige investorer. Det må og skal vi have rettet op på, siger direktør Kent Damsgaard, Dansk Industri (DI).

- Vi foreslår den kommende regering at nedsætte et ekspertudvalg, der kan komme med et samlet forslag til en ny, enklere og mere robust kapitalbeskatning, som kan være med til at sikre, at vores virksomheder har gode vilkår for at vokse sig store og stærke, siger Kent Damsgaard.

Finansministeriet har tidligere beregnet, at man kan erstatte det nuværende komplekse system med over 18 forskellige skattemæssige udfald med én samlet skattesats, som både vil stimulere til investeringer i danske virksomheder og samtidig give staten flere penge i kassen.

De økonomiske vismænd forudser i sin økonomiske prognose – helt på linje med DI – at dansk økonomi de kommende år vil fortsætte væksten og jobskabelsen, dog hæmmet både af den internationale uro og af mangel på arbejdskraft. Fortsat fremgang vil ifølge DI-direktøren afhænge af politisk mådehold i forhold til de offentlige udgifter.

- Vi har rekordhøj beskæftigelse, og virksomhederne mangler arbejdskraft. Politisk er der behov for at gøre mere for at sikre medarbejdere til virksomhederne – ellers må en række opgaver droppes. Der er på ingen måde plads til nye offentlige udgifter, uden at vi samtidig sikrer flere hænder, der kan løfte opgaverne i virksomhederne, siger DI’s Kent Damsgaard.

De økonomiske Vismænd påpeger, at de offentlige finanser grundlæggende er sunde, men de aktuelle overskud efterlader ikke megen afstand ned til EU’s regler for de maksimale underskud, og det stiller Danmark dårligt, når fremgangen en dag vender.

- Det er dybt bekymrende, at vi seks år inde i en højkonjunktur stort set intet forråd har, til når økonomien på et tidspunkt vender. Vi har nemlig ikke de muligheder, vi havde under den seneste krise: Renterne er fortsat i bund, så de kan ikke sættes meget ned, og der er stort set ingen penge i kassen til at understøtte økonomien ved en nedtur, siger DI-direktøren.

Vismændenes analyser viser tydeligt, at forhøjelsen af efterlønsalderen har været en entydig succes, som har bidraget betragteligt til at øge beskæftigelsen. Derfor skal vi også være meget varsomme med at pille ved de dynamikker, f.eks. med en ret til tidlig pension, mener DI.

- Vismændenes analyser bekræfter endnu engang det, som virksomhederne siger dag efter dag: Det er helt afgørende, at seniorerne bliver længere på arbejdsmarkedet – både for den enkelte virksomhed og for samfundet som helhed. Derfor er det også en dårlig idé med en ret til tidlig pension, fordi det med al sandsynlighed vil få nogle danskere, der godt kan arbejde, til at forlade arbejdsmarkedet før tid – og det har vi ikke råd til, siger Kent Damsgaard.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Jonas Forup Stubkjær på jofs@di.dk eller tlf. 2830 1544.

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.