DI Digital

DI støtter nye konkurrenceregler på det digitale område

Del

DI sætter pris på, at EU-landene nu er er blevet enige om Digital Markets Act, som er de nye spilleregler for bl.a. de store online platforme. Med retsakten får vi en række konkurrenceregler i den digitale verden, som er opdaterede og faktisk modsvarer mange af de problemer, vi ser i forhold til de store online platforme.

Branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital. Foto: Sif Meincke.
Branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital. Foto: Sif Meincke.

- Det har vist sig ad flere omgange, at EU’s eksisterende konkurrenceregler ikke har været effektive i den digitale økonomi og vi har været vidne til meget langvarige konkurrencesager. Særligt mindre virksomheder oplever diskriminerende adgangsbetingelser, uberettiget lukning af erhvervsbrugerkonti eller uklare grunde til at fjerne produkter fra lister, siger branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital

Problemet har også været at markedsandele ikke længere kan opgøres som man plejer. Samtidig har forskelle i standarder og software har ført til situationer, hvor erhvervsbrugere ikke har mulighed for at skifte til en konkurrerende online handelsplatforme – de såkaldte lock-in effekter.

Selv om DI  støtter vedtagelsen af Digital Markets Act, så finder erhvervsorganisationen at der er stadig problemer med retsakten.

- Det er stadig et stort indgreb i aftalefriheden, hvor man meget konkret regulerer selv små detaljer. Men samlet set bakker vi alligevel op om de nye regler, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Hun understreger, at DI vil holde øje med udviklingen på området. DMA’en er en retsakt, der giver EU-Kommissionen vide rammer i håndhævelsen bl.a. ved at man løbende kan opdatere den med nye forbud eller nye virksomheder, der bliver reguleret.

- Her kommer vi i DI til at holde øje med, at den innovation, som online platformene giver vores digitale økonomi og som har været til gavn for borgere og virksomheder, ikke bliver uhensigtsmæssigt indhegnet. Det har vi set mange forsøg på under forhandlingerne. Fx et forsøg på fuldstændigt forbud mod målrettede reklamer, som er en stor hjælp for små og mellemstore virksomheder i deres markedsføring, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Samtidig mener branchedirektøren, at det er vigtigt, at vi ikke samtidig indfører nationale regler på samme område som EU nu regulerer på.

- Det ser vi faktisk allerede nu tendenser til, hvor regeringen netop har fremlagt lovforslag om nedtagning af ulovligt indhold på sociale medier – helt det samme område, som EU er ved at regulere med søster-retsakten Digital Services Act. Den tilgang er uhensigtsmæssig, fordi EU netop er sat i verden for at give virksomheder mulighed for at lave produkter, der skal leve op til et sæt af regler – ikke 27, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Kontakter

For yderligere kontakt Rikke Hougaard Zeberg på 2084 0194, e-mail riz@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital. Foto: Sif Meincke.
Branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital. Foto: Sif Meincke.
Download

Information om DI Digital

DI Digital



DI Digital er et branchefællesskab i Dansk Industri for virksomheder inden for it, tele, elektronik og kommunikation. Vi vil sikre, at Danmark bliver det foretrukne land at drive teknologivirksomhed i og ud fra – for at gøre Danmark rigere.

Følg pressemeddelelser fra DI Digital

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Digital