DI: Stigning i tyske turister langs Vestkysten vækker optimisme

1,5 mio. tyske turister besøgte sidste år Vestkysten. Det resulterede i 10,1 mio. overnatninger og en omsætning på cirka 4,5 mia. kr. langs kysten. I årets første fem måneder er antallet af tyske overnatninger allerede steget med 16 pct.

- Potentialet på den danske Vestkyst er enormt, når vi ser på de tyske turister. Rigtig mange tyskere vil hellere holde ferie langs Nordsøen og Østersøen end ved Middelhavet. Så selvom vi ikke nødvendigvis har solgaranti, har vi en attraktiv kyst og natur, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Overnatninger langs den danske Vestkyst (mio.)

Vækst i årets fem måneder

Overnatninger i alt

17,8

11,1%

Tyske overnatninger

10,1

16,0%

Danske overnatninger

5,8

6,4%

Note: Opgørelsen dækker kun overnatninger i de 11 vestjyske kommuner. Kilde: Danmarks Statistik

Ny strategi skal få de tyske koldtvandsturister til Vestkysten

En opgørelse fra Dansk Industri viser, at tyske turister foretager over 52 mio. overnatninger langs Tysklands nordsø- og østersøkyst – og tallet er stigende.

- Sammenholder vi de 52 mio. tyske overnatninger langs de nordlige tyske kyster med de 10 mio. tyske overnatninger langs vestkysten, er det tydeligt, at der er en kæmpe interesse for såkaldt ”koldtvandsturisme” blandt de tyske turister. Vi skal gøre mere for at lokke dem fra de nordtyske kyster til den danske Vestkyst, hvor vi har en masse godt at både i forhold til naturen, vores kulturarv og historie – og ikke mindst børnevenlige strande, siger Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Overnatninger langs den tyske Nordsø- og Østersøkyst (mio.)

Ændring

Overnatninger i alt

52,5

53,7

2,3%

Tyske overnatninger

50,7

52,0

2,4%

Udenlandske overnatninger

1,8

0,3%

Note: Opgørelsen dækker kun overnatninger i de landkreise i Slesvig Holsten og Mecklenburg Vorpommern, som ligger langs Nordsø- og Østersøkysten. Kilde: Destatis

Der er dog hård kamp om koldtvandsturisterne. Siden 2014 har den tyske delstat Slesvig-Holsten investeret målrettet i at udvikle deres kystturisme. Slesvig-Holsten har det som mål, at antallet af overnatninger skal stige med 25 pct. fra 2013 til 2025. Men Danmark har taget kampen op og i juni præsenterede de 11 danske kommuner langs Vestkysten en udviklingsplan for Vestkysten.

- Udviklingsplanen er et vigtigt første skridt i arbejdet med at udvikle Vestkysten til en attraktiv destination - også uden for højsæsonen. Det er dog også vigtigt, at man både på Christiansborg og i kommunerne følger op på planen. Der er behov for at give turisterhvervet mulighed for at investere i store sammenhængende feriesteder. Der er behov for at kunne opføre flere sommerhuse i forlængelse af eksisterende feriesteder, ligesom vi har behov for, at der kan blive opført flere campinghytter, siger Sune K. Jensen, Dansk Industri.

For yderligere oplysninger kontakt:
Sune K. Jensen, fagleder for turisme, Dansk Industri. Tlf.: 2949 46 24, skj@di.dk.

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig