DI - Dansk Industri

DI: Stigning i tyske turister langs Vestkysten vækker optimisme

Del

1,5 mio. tyske turister besøgte sidste år Vestkysten. Det resulterede i 10,1 mio. overnatninger og en omsætning på cirka 4,5 mia. kr. langs kysten. I årets første fem måneder er antallet af tyske overnatninger allerede steget med 16 pct.

- Potentialet på den danske Vestkyst er enormt, når vi ser på de tyske turister. Rigtig mange tyskere vil hellere holde ferie langs Nordsøen og Østersøen end ved Middelhavet. Så selvom vi ikke nødvendigvis har solgaranti, har vi en attraktiv kyst og natur, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Overnatninger langs den danske Vestkyst (mio.)

2017

Vækst i årets fem måneder

Overnatninger i alt

17,8

11,1%

Tyske overnatninger

10,1

16,0%

Danske overnatninger

5,8

6,4%

Note: Opgørelsen dækker kun overnatninger i de 11 vestjyske kommuner. Kilde: Danmarks Statistik


Ny strategi skal få de tyske koldtvandsturister til Vestkysten

En opgørelse fra Dansk Industri viser, at tyske turister foretager over 52 mio. overnatninger langs Tysklands nordsø- og østersøkyst – og tallet er stigende.

- Sammenholder vi de 52 mio. tyske overnatninger langs de nordlige tyske kyster med de 10 mio. tyske overnatninger langs vestkysten, er det tydeligt, at der er en kæmpe interesse for såkaldt ”koldtvandsturisme” blandt de tyske turister. Vi skal gøre mere for at lokke dem fra de nordtyske kyster til den danske Vestkyst, hvor vi har en masse godt at både i forhold til naturen, vores kulturarv og historie – og ikke mindst børnevenlige strande, siger Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Overnatninger langs den tyske Nordsø- og Østersøkyst (mio.)

2016

2017

Ændring

Overnatninger i alt

52,5

53,7

2,3%

Tyske overnatninger

50,7

52,0

2,4%

Udenlandske overnatninger

1,8

1,8

0,3%

Note: Opgørelsen dækker kun overnatninger i de landkreise i Slesvig Holsten og Mecklenburg Vorpommern, som ligger langs Nordsø- og Østersøkysten. Kilde: Destatis

Der er dog hård kamp om koldtvandsturisterne. Siden 2014 har den tyske delstat Slesvig-Holsten investeret målrettet i at udvikle deres kystturisme. Slesvig-Holsten har det som mål, at antallet af overnatninger skal stige med 25 pct. fra 2013 til 2025. Men Danmark har taget kampen op og i juni præsenterede de 11 danske kommuner langs Vestkysten en udviklingsplan for Vestkysten.

- Udviklingsplanen er et vigtigt første skridt i arbejdet med at udvikle Vestkysten til en attraktiv destination - også uden for højsæsonen. Det er dog også vigtigt, at man både på Christiansborg og i kommunerne følger op på planen. Der er behov for at give turisterhvervet mulighed for at investere i store sammenhængende feriesteder. Der er behov for at kunne opføre flere sommerhuse i forlængelse af eksisterende feriesteder, ligesom vi har behov for, at der kan blive opført flere campinghytter, siger Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Følg os på:

    

Kontakter

For yderligere oplysninger kontakt:
Sune K. Jensen, fagleder for turisme, Dansk Industri. Tlf.: 2949 46 24, skj@di.dk.

Billeder

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri
DI - Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18
1787 København V

3377 3377http://di.dk/

Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.

DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum