DI: Stigning i tyske turister langs Vestkysten vækker optimisme

1,5 mio. tyske turister besøgte sidste år Vestkysten. Det resulterede i 10,1 mio. overnatninger og en omsætning på cirka 4,5 mia. kr. langs kysten. I årets første fem måneder er antallet af tyske overnatninger allerede steget med 16 pct.

- Potentialet på den danske Vestkyst er enormt, når vi ser på de tyske turister. Rigtig mange tyskere vil hellere holde ferie langs Nordsøen og Østersøen end ved Middelhavet. Så selvom vi ikke nødvendigvis har solgaranti, har vi en attraktiv kyst og natur, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Overnatninger langs den danske Vestkyst (mio.)

Vækst i årets fem måneder

Overnatninger i alt

17,8

11,1%

Tyske overnatninger

10,1

16,0%

Danske overnatninger

5,8

6,4%

Note: Opgørelsen dækker kun overnatninger i de 11 vestjyske kommuner. Kilde: Danmarks Statistik

Ny strategi skal få de tyske koldtvandsturister til Vestkysten

En opgørelse fra Dansk Industri viser, at tyske turister foretager over 52 mio. overnatninger langs Tysklands nordsø- og østersøkyst – og tallet er stigende.

- Sammenholder vi de 52 mio. tyske overnatninger langs de nordlige tyske kyster med de 10 mio. tyske overnatninger langs vestkysten, er det tydeligt, at der er en kæmpe interesse for såkaldt ”koldtvandsturisme” blandt de tyske turister. Vi skal gøre mere for at lokke dem fra de nordtyske kyster til den danske Vestkyst, hvor vi har en masse godt at både i forhold til naturen, vores kulturarv og historie – og ikke mindst børnevenlige strande, siger Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Overnatninger langs den tyske Nordsø- og Østersøkyst (mio.)

Ændring

Overnatninger i alt

52,5

53,7

2,3%

Tyske overnatninger

50,7

52,0

2,4%

Udenlandske overnatninger

1,8

0,3%

Note: Opgørelsen dækker kun overnatninger i de landkreise i Slesvig Holsten og Mecklenburg Vorpommern, som ligger langs Nordsø- og Østersøkysten. Kilde: Destatis

Der er dog hård kamp om koldtvandsturisterne. Siden 2014 har den tyske delstat Slesvig-Holsten investeret målrettet i at udvikle deres kystturisme. Slesvig-Holsten har det som mål, at antallet af overnatninger skal stige med 25 pct. fra 2013 til 2025. Men Danmark har taget kampen op og i juni præsenterede de 11 danske kommuner langs Vestkysten en udviklingsplan for Vestkysten.

- Udviklingsplanen er et vigtigt første skridt i arbejdet med at udvikle Vestkysten til en attraktiv destination - også uden for højsæsonen. Det er dog også vigtigt, at man både på Christiansborg og i kommunerne følger op på planen. Der er behov for at give turisterhvervet mulighed for at investere i store sammenhængende feriesteder. Der er behov for at kunne opføre flere sommerhuse i forlængelse af eksisterende feriesteder, ligesom vi har behov for, at der kan blive opført flere campinghytter, siger Sune K. Jensen, Dansk Industri.

For yderligere oplysninger kontakt:
Sune K. Jensen, fagleder for turisme, Dansk Industri. Tlf.: 2949 46 24, skj@di.dk.

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og