DI: Stigning i tyske turister langs Vestkysten vækker optimisme

1,5 mio. tyske turister besøgte sidste år Vestkysten. Det resulterede i 10,1 mio. overnatninger og en omsætning på cirka 4,5 mia. kr. langs kysten. I årets første fem måneder er antallet af tyske overnatninger allerede steget med 16 pct.

- Potentialet på den danske Vestkyst er enormt, når vi ser på de tyske turister. Rigtig mange tyskere vil hellere holde ferie langs Nordsøen og Østersøen end ved Middelhavet. Så selvom vi ikke nødvendigvis har solgaranti, har vi en attraktiv kyst og natur, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Overnatninger langs den danske Vestkyst (mio.)

Vækst i årets fem måneder

Overnatninger i alt

17,8

11,1%

Tyske overnatninger

10,1

16,0%

Danske overnatninger

5,8

6,4%

Note: Opgørelsen dækker kun overnatninger i de 11 vestjyske kommuner. Kilde: Danmarks Statistik

Ny strategi skal få de tyske koldtvandsturister til Vestkysten

En opgørelse fra Dansk Industri viser, at tyske turister foretager over 52 mio. overnatninger langs Tysklands nordsø- og østersøkyst – og tallet er stigende.

- Sammenholder vi de 52 mio. tyske overnatninger langs de nordlige tyske kyster med de 10 mio. tyske overnatninger langs vestkysten, er det tydeligt, at der er en kæmpe interesse for såkaldt ”koldtvandsturisme” blandt de tyske turister. Vi skal gøre mere for at lokke dem fra de nordtyske kyster til den danske Vestkyst, hvor vi har en masse godt at både i forhold til naturen, vores kulturarv og historie – og ikke mindst børnevenlige strande, siger Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Overnatninger langs den tyske Nordsø- og Østersøkyst (mio.)

Ændring

Overnatninger i alt

52,5

53,7

2,3%

Tyske overnatninger

50,7

52,0

2,4%

Udenlandske overnatninger

1,8

0,3%

Note: Opgørelsen dækker kun overnatninger i de landkreise i Slesvig Holsten og Mecklenburg Vorpommern, som ligger langs Nordsø- og Østersøkysten. Kilde: Destatis

Der er dog hård kamp om koldtvandsturisterne. Siden 2014 har den tyske delstat Slesvig-Holsten investeret målrettet i at udvikle deres kystturisme. Slesvig-Holsten har det som mål, at antallet af overnatninger skal stige med 25 pct. fra 2013 til 2025. Men Danmark har taget kampen op og i juni præsenterede de 11 danske kommuner langs Vestkysten en udviklingsplan for Vestkysten.

- Udviklingsplanen er et vigtigt første skridt i arbejdet med at udvikle Vestkysten til en attraktiv destination - også uden for højsæsonen. Det er dog også vigtigt, at man både på Christiansborg og i kommunerne følger op på planen. Der er behov for at give turisterhvervet mulighed for at investere i store sammenhængende feriesteder. Der er behov for at kunne opføre flere sommerhuse i forlængelse af eksisterende feriesteder, ligesom vi har behov for, at der kan blive opført flere campinghytter, siger Sune K. Jensen, Dansk Industri.

For yderligere oplysninger kontakt:
Sune K. Jensen, fagleder for turisme, Dansk Industri. Tlf.: 2949 46 24, skj@di.dk.

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.