DI - Dansk IndustriDI - Dansk Industri

DI: Statsrevisorerne vil have billigere offentlige indkøb

Både virksomheder og ministerierne kan spare penge, når det offentlige køber ind hos private virksomheder. Sådan lyder det fra Statsrevisorerne i en afgørelse i dag. Statsrevisorerne anbefaler at skære ned på de såkaldte transaktionsomkostninger i forbindelse med offentlige udbud. Dansk Industri hilser anbefalingerne velkomne.

- Statsrevisorerne kommer med anbefalinger til, hvordan udbud kan gøres billigere, og det flugter fuldstændigt med, hvad vi længe har anbefalet. Der er et kæmpe potentiale for sammen at få løst de offentlige opgaver bedre og billigere, siger branchedirektør Henriette Søltoft, DI Rådgiverne.

Transaktionsomkostninger er de omkostninger, som f.eks. ministerier bruger på at udarbejde udbudsmateriale og gennemføre et indkøb, og som private bruger på at udarbejde tilbud.

I afgørelsen hedder det, at statsrevisorerne finder, at ministerierne bør styrke indsatsen for at minimere transaktionsomkostningerne, når de gennemfører udbud, da dette vil medføre besparelser for både staten og den private sektor. Statsrevisorerne skal pege på, at der er potentiale for at minimere transaktionsomkostningerne både i ministerier og hos tilbudsgivere på flere områder.

Rådgiverbranchen er særlig hårdt ramt af høje transaktionsomkostninger ved salg til det offentlige. Det viser forskning fra Center for forskning i offentlig-privat samspil på RUC. Det betyder, at mange virksomheder afholder sig fra at byde på konkrete opgaver og ifølge en ny analyse fra DI Rådgiverne vurderer 85 pct. af rådgivervirksomhederne, at transaktionsomkostningerne er så høje, at de ofte eller nogle gange afholder sig fra at byde på offentlige opgaver.

- Det er ikke kun en udfordring for rådgivervirksomhederne, at transaktionsomkostningerne er så høje. Det er et samfundsproblem, fordi de transaktionsomkostninger, som rådgiverne har, bliver lagt oven i priserne. Vores tal viser, at mere end 8 ud af 10 rådgivervirksomheder ofte eller nogle gange helt lader være med at byde på opgaver i det offentlige, alene fordi ressourceforbruget i forbindelse med at udarbejde tilbud til den offentlige opgave er ude af proportioner, siger Henriette Søltoft, branchedirektør i DI Rådgiverne.

- Det er derfor overordentligt positivt, at Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens analyse nu sætter streg under dette problem og kommer med anbefalinger til at gøre noget herved, siger Henriette Søltoft.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler på tlf. 2328 4912 eller boh@di.dk.

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.