DI: Statsministeren sætter fingeren på Danmarks store udfordringer

DI glæder sig over statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale, hvor han varsler reformer og byder velkommen til dygtige udenlandske medarbejdere – og samtidig varsler et opgør med den mangelfulde integration af nogle indvandrere og efterkommere.

- Statsministeren sætter fingeren på en af de helt centrale udfordringer for dansk økonomi – nemlig at flere og flere virksomheder søger forgæves efter medarbejdere, mens for mange indvandrere og efterkommere i dag ikke er en del af arbejdsstyrken. Det er noget, som alle Folketingets partier bør tage alvorligt og finde løsninger på i fællesskab, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

- Der er et åbenbart behov for at rette op på den mangelfulde integration af nogle af de indvandrere og efterkommere, som i dag lever i Danmark. Vi skal møde alle borgere med forventningen om, at de både kan og vil arbejde og bidrage til det danske samfund, siger DI’s adm. direktør.

Han peger på, at der både er brug for at få flere danskere ind på arbejdsmarkedet - og for dygtige udenlandske medarbejdere, som kommer hertil for at arbejde.

- Hvis virksomhederne ikke kan få besat deres ledige job, er det vores udenlandske konkurrenter, som løber med ordrerne. Hvis dansk økonomi skal kunne fortsætte i fin form, er der ganske enkelt brug for flere dygtige hænder og hoveder – både hjemmefra og udefra. Ellers risikerer vi, at 2018 bliver de forspildte muligheders år, siger Karsten Dybvad.

Han opfordrer samtidig regeringen og resten af Folketinget til at investere mere i uddannelse og efteruddannelse.

- Det er vigtigt, at alle arbejdsdygtige mennesker i Danmark er bedst muligt rustede til at have et godt job. Derfor er der al mulig grund til at bruge pengene på uddannelse klogt - og investere endnu mere i uddannelse fra første skoledag til sidste arbejdsdag, siger Karsten Dybvad.

For yderligere information kontakt pressechef Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse