DI: Statsministeren sætter fingeren på Danmarks store udfordringer

DI glæder sig over statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale, hvor han varsler reformer og byder velkommen til dygtige udenlandske medarbejdere – og samtidig varsler et opgør med den mangelfulde integration af nogle indvandrere og efterkommere.

- Statsministeren sætter fingeren på en af de helt centrale udfordringer for dansk økonomi – nemlig at flere og flere virksomheder søger forgæves efter medarbejdere, mens for mange indvandrere og efterkommere i dag ikke er en del af arbejdsstyrken. Det er noget, som alle Folketingets partier bør tage alvorligt og finde løsninger på i fællesskab, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

- Der er et åbenbart behov for at rette op på den mangelfulde integration af nogle af de indvandrere og efterkommere, som i dag lever i Danmark. Vi skal møde alle borgere med forventningen om, at de både kan og vil arbejde og bidrage til det danske samfund, siger DI’s adm. direktør.

Han peger på, at der både er brug for at få flere danskere ind på arbejdsmarkedet - og for dygtige udenlandske medarbejdere, som kommer hertil for at arbejde.

- Hvis virksomhederne ikke kan få besat deres ledige job, er det vores udenlandske konkurrenter, som løber med ordrerne. Hvis dansk økonomi skal kunne fortsætte i fin form, er der ganske enkelt brug for flere dygtige hænder og hoveder – både hjemmefra og udefra. Ellers risikerer vi, at 2018 bliver de forspildte muligheders år, siger Karsten Dybvad.

Han opfordrer samtidig regeringen og resten af Folketinget til at investere mere i uddannelse og efteruddannelse.

- Det er vigtigt, at alle arbejdsdygtige mennesker i Danmark er bedst muligt rustede til at have et godt job. Derfor er der al mulig grund til at bruge pengene på uddannelse klogt - og investere endnu mere i uddannelse fra første skoledag til sidste arbejdsdag, siger Karsten Dybvad.

For yderligere information kontakt pressechef Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae