DI: Statsministeren sætter fingeren på Danmarks store udfordringer

DI glæder sig over statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale, hvor han varsler reformer og byder velkommen til dygtige udenlandske medarbejdere – og samtidig varsler et opgør med den mangelfulde integration af nogle indvandrere og efterkommere.

- Statsministeren sætter fingeren på en af de helt centrale udfordringer for dansk økonomi – nemlig at flere og flere virksomheder søger forgæves efter medarbejdere, mens for mange indvandrere og efterkommere i dag ikke er en del af arbejdsstyrken. Det er noget, som alle Folketingets partier bør tage alvorligt og finde løsninger på i fællesskab, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

- Der er et åbenbart behov for at rette op på den mangelfulde integration af nogle af de indvandrere og efterkommere, som i dag lever i Danmark. Vi skal møde alle borgere med forventningen om, at de både kan og vil arbejde og bidrage til det danske samfund, siger DI’s adm. direktør.

Han peger på, at der både er brug for at få flere danskere ind på arbejdsmarkedet - og for dygtige udenlandske medarbejdere, som kommer hertil for at arbejde.

- Hvis virksomhederne ikke kan få besat deres ledige job, er det vores udenlandske konkurrenter, som løber med ordrerne. Hvis dansk økonomi skal kunne fortsætte i fin form, er der ganske enkelt brug for flere dygtige hænder og hoveder – både hjemmefra og udefra. Ellers risikerer vi, at 2018 bliver de forspildte muligheders år, siger Karsten Dybvad.

Han opfordrer samtidig regeringen og resten af Folketinget til at investere mere i uddannelse og efteruddannelse.

- Det er vigtigt, at alle arbejdsdygtige mennesker i Danmark er bedst muligt rustede til at have et godt job. Derfor er der al mulig grund til at bruge pengene på uddannelse klogt - og investere endnu mere i uddannelse fra første skoledag til sidste arbejdsdag, siger Karsten Dybvad.

For yderligere information kontakt pressechef Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge