DI: Stærk aftale om erhvervsfremme

Regeringen og Dansk Folkeparti er i dag blevet enige om en af-tale, der skal forenkle erhvervsfremmesystemet. Aftalen får en positiv modtagelse af Dansk Industri.

- Det er samlet set en rigtig god aftale, hvor der set med virksomhedernes briller er klart mest at glæde sig over. Nu sker der en tiltrængt oprydning, så virksomhederne får et mere enkelt og smidigt system for erhvervsfremme, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Aftalen betyder også, at flere års debat om fremtiden for erhvervsfremmeordningerne er afsluttet, så aktørerne i systemet igen får ro og kan fokusere på kerneopgaven, nemlig at få flere danske virksomheder til at vokse.

En del af aftalen er at etablere en række nye Erhvervshuse, som skal give virksomhederne adgang til hjælp og vejledning af høj kvalitet, når det gælder virksomhedsdrift- og udvikling.

-Aftalen leverer et godt samspil mellem virksomhedernes lokale tilknytning og deres behov for høj kvalitet i ydelserne. Vi forventer, at kommunerne med den nye struktur tager ansvaret på sig og nu leverer et system, der er enkelt for virksomhederne at benytte, siger Kent Damsgaard.

Udover kommunernes og erhvervshusenes vejledning hæfter DI sig ved, at aftalen også rummer ambitiøse planer om at supplere virksomhedernes adgang til vejledning med en datadrevet digital platform, der giver virksomhederne adgang til relevante ydelser om opstart, drift og udvikling af virksomheden.

Aftalen rummer forenkling på alle niveauer, herunder også det statslige, hvor særligt virksomhedernes adgang til henholdsvis lån, egenkapitalindskud og tilskudspuljer til innovation er blevet forenklet.

Forude venter nu en proces, hvor de konkrete initiativer skal beskrives nærmere og implementeres. DI vil følge udmøntningen tæt for at sikre, at virksomhedernes interesser også fremadrettet er i centrum af processen.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Bo Hjuler på tlf.: 2328 4912

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae