DI: Stærk aftale om erhvervsfremme

Regeringen og Dansk Folkeparti er i dag blevet enige om en af-tale, der skal forenkle erhvervsfremmesystemet. Aftalen får en positiv modtagelse af Dansk Industri.

- Det er samlet set en rigtig god aftale, hvor der set med virksomhedernes briller er klart mest at glæde sig over. Nu sker der en tiltrængt oprydning, så virksomhederne får et mere enkelt og smidigt system for erhvervsfremme, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Aftalen betyder også, at flere års debat om fremtiden for erhvervsfremmeordningerne er afsluttet, så aktørerne i systemet igen får ro og kan fokusere på kerneopgaven, nemlig at få flere danske virksomheder til at vokse.

En del af aftalen er at etablere en række nye Erhvervshuse, som skal give virksomhederne adgang til hjælp og vejledning af høj kvalitet, når det gælder virksomhedsdrift- og udvikling.

-Aftalen leverer et godt samspil mellem virksomhedernes lokale tilknytning og deres behov for høj kvalitet i ydelserne. Vi forventer, at kommunerne med den nye struktur tager ansvaret på sig og nu leverer et system, der er enkelt for virksomhederne at benytte, siger Kent Damsgaard.

Udover kommunernes og erhvervshusenes vejledning hæfter DI sig ved, at aftalen også rummer ambitiøse planer om at supplere virksomhedernes adgang til vejledning med en datadrevet digital platform, der giver virksomhederne adgang til relevante ydelser om opstart, drift og udvikling af virksomheden.

Aftalen rummer forenkling på alle niveauer, herunder også det statslige, hvor særligt virksomhedernes adgang til henholdsvis lån, egenkapitalindskud og tilskudspuljer til innovation er blevet forenklet.

Forude venter nu en proces, hvor de konkrete initiativer skal beskrives nærmere og implementeres. DI vil følge udmøntningen tæt for at sikre, at virksomhedernes interesser også fremadrettet er i centrum af processen.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Bo Hjuler på tlf.: 2328 4912

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli

DI: Turismeplan for Vestkysten er fantastisk nybrud8.6.2018 10:10pressemeddelelse