DI: Stærk aftale om erhvervsfremme

Regeringen og Dansk Folkeparti er i dag blevet enige om en af-tale, der skal forenkle erhvervsfremmesystemet. Aftalen får en positiv modtagelse af Dansk Industri.

- Det er samlet set en rigtig god aftale, hvor der set med virksomhedernes briller er klart mest at glæde sig over. Nu sker der en tiltrængt oprydning, så virksomhederne får et mere enkelt og smidigt system for erhvervsfremme, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Aftalen betyder også, at flere års debat om fremtiden for erhvervsfremmeordningerne er afsluttet, så aktørerne i systemet igen får ro og kan fokusere på kerneopgaven, nemlig at få flere danske virksomheder til at vokse.

En del af aftalen er at etablere en række nye Erhvervshuse, som skal give virksomhederne adgang til hjælp og vejledning af høj kvalitet, når det gælder virksomhedsdrift- og udvikling.

-Aftalen leverer et godt samspil mellem virksomhedernes lokale tilknytning og deres behov for høj kvalitet i ydelserne. Vi forventer, at kommunerne med den nye struktur tager ansvaret på sig og nu leverer et system, der er enkelt for virksomhederne at benytte, siger Kent Damsgaard.

Udover kommunernes og erhvervshusenes vejledning hæfter DI sig ved, at aftalen også rummer ambitiøse planer om at supplere virksomhedernes adgang til vejledning med en datadrevet digital platform, der giver virksomhederne adgang til relevante ydelser om opstart, drift og udvikling af virksomheden.

Aftalen rummer forenkling på alle niveauer, herunder også det statslige, hvor særligt virksomhedernes adgang til henholdsvis lån, egenkapitalindskud og tilskudspuljer til innovation er blevet forenklet.

Forude venter nu en proces, hvor de konkrete initiativer skal beskrives nærmere og implementeres. DI vil følge udmøntningen tæt for at sikre, at virksomhedernes interesser også fremadrettet er i centrum af processen.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Bo Hjuler på tlf.: 2328 4912

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge