DI: Sommerpakke vil sætte gang i forbrug og vigtige investeringer i forskning

Med nattens aftale har et bredt Flertal i Folketinget indgået en god aftale, som kan hjælpe Danmark og dansk økonomi igennem de næste måneder – og som sætter gang i både forbruget og virksomhedernes forskningsinvesteringer. DI glæder sig over, at partierne vil stimulere økonomien ved at udbetale tre uger af de indefrosne feriepenge. Det er ifølge DI vigtigt, at der findes en model med statslig mellemfinansiering, så der ikke trækkes penge ud af virksomhederne i en svær tid.

Endelig er det helt afgørende og positivt, at partierne i forbindelse med udfasning af hjælpepakkerne har aftalt at vurdere i september, om der er brug for tiltag til at holde hånden under ikke mindst eksportvirksomheder  og eksportarbejdspladser, som rammes forskudt af krisen.

- Udbetalingen af de indefrosne feriepenge er et klogt og rigtig krisehåndtag at trække i, så vi kan få sat gang i danskernes forbrug og vores økonomi hen over sommeren. Det er vigtigt at det gennemføres med en model med statslig mellemfinansiering, så politikerne ikke trækker penge og likviditet ud af virksomheder og danske arbejdspladser i en svær tid, siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.

Han glæder sig samtidig over, at sommerpakken på flere felter sætter ind for at styrke dansk eksport – og ikke mindst forskningen i de private virksomheder.

- Det er virkelig positivt, at partierne styrker dansk eksport og vores forskningsindsats. Danmark lever af at eksportere gode ideer og løsninger, og derfor er det et alvorligt problem, at coronakrisen har ramt forskningsindsatsen hårdt i mange virksomheder. Det er klart positivt, at politikerne har anerkendt behovet og indfører et midlertidigt forhøjet fradrag til forskning. Vi kan kun opfordre til, at det gøres permanent, og at loftet over fradraget udvides, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han peger på, at det er helt afgørende, at Folketinget er klar til at handle hurtigt, hvis udfasningen af hjælpen til faste omkostninger den 8. juli viser sig at være for hurtig.

- Krisen er ikke ovre, og især eksportvirksomhederne og danske eksportjob risikerer at blive ramt forsinket i efteråret, når ordrerne er sluppet op. I den situation er det positivt og vigtigt, at Folketingets partier har aftalt at vurdere situationen til september og er klar til at skride ind med nye tiltag for at sikre eksportarbejdspladserne, når og hvis det er nødvendigt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ifølge DI er det samtidig vigtigt, at regeringen hurtigst muligt melder ud, hvilke restriktioner, som især turisme- og oplevelsesvirksomhederne kan åbne under til september, så spillesteder, messecentre og andre kan få en tiltrængt afklaring på, om og hvordan de kan holde arrangementer.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail 2949 4434

DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science18.9.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:18:22 CESTPressemeddelelse

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:12:30 CESTPressemeddelelse