DI: Skal den danske model ødelægges for 140 kr. om måneden?

En ny analyse fra Dansk Industri viser, at en mærkbar lønstigning til offentligt ansatte vil koste et anseeligt milliardbeløb
"Man skal altså bruge et meget stort beløb af vores fælles skattekroner, hvis de offentlige ansatte skal have en lønstigning, der kan mærkes," siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri. Foto: DI/Sif Maincke

Flere politikere taler nu for at give offentlige ansatte mere i løn. Statsminister Mette Frederiksen åbnede diskussionen sidste weekend, og i denne weekend er det så Moderaternes leder Lars Løkke Rasmussen, der taler for, at sygeplejersker skal have mere i lønposen. Kravet er i øvrigt blevet fremført gennem længere tid af Enhedslisten.

- Fælles for politikerne er, at de er ukonkrete, når spørgsmålet falder på, hvem af de offentligt ansatte, der skal have mere i løn, hvor mange penge der skal bruges, og hvornår det skal gælde fra. Desuden svarer ingen af politikerne præcist på, om lønstigningen skal være inden for rammerne af den danske model, eller om man vil bryde med princippet om, at det private og offentlige arbejdsmarked følges ad i lønstigning, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI).

Derfor har DI lavet en analyse af, hvad man ville få ud af at bruge 1 mia. kr. på lønstigninger i den offentlige sektor inkl. tilbageløb. Hvis pengene deles ligeligt ud på alle offentlige fuldtidsbeskæftigede, vil det føre til en lønstigning på 1.700 om året – dvs. ca. 140 kr. om måneden.

- Man skal altså bruge et meget stort beløb af vores fælles skattekroner, hvis de offentlige ansatte skal have en lønstigning, der kan mærkes, forklarer Kim Graugaard.

- Skal de offentlige ansatte modtage eksempelvis 1.000 kr. i lønstigning om året, skal staten bruge et stort milliardbeløb, eller også skal det kun være en gruppe af de offentligt ansatte, der får noget. Og hvem skal så ikke have noget?

- Politikerne skylder at svare på, hvor pengene skal komme fra, om de offentlige ansatte skal løbe fra de privatansatte i lønstigning, og om det er de privat ansatte, der skal betale mere i skat, for at deres kollegaer i det offentlige kan modtage lønstigningen, siger DI-direktøren.

- I DI advarer vi kraftigt imod at udfordre den danske model. Det er ikke et spørgsmål for Christiansborg at uddele lønstigninger ­­– og slet ikke i en valgkamp. Det er en sag, der skal afgøres i et forhandlingsrum mellem arbejdsgiver og arbejdstager, slutter Kim Graugaard.