DI: Sikkerhedsnettet under Danmark er blevet længere og stærkere med ny aftale

Regeringen og et flertal af Folketingets partier har indgået en bred aftale om at forlænge, forbedre og udvide hjælpepakkerne, der skal holde hånden under danske arbejdspladser og virksomheder gennem coronakrisen. DI mener, der er klare og helt nødvendige forbedringer i aftalen, som vil redde arbejdspladser og virksomheder over hele landet.

- Dansk økonomi er så hårdt ramt, at det næsten er svært at sætte ord og tal på. Vi er påvirket af en grim cocktail, hvor mange virksomheder og arbejdspladser herhjemme må holde lukket, og vores eksportvirksomheder samtidig er ramt af, at stort set alle markeder omkring os er nødlidende. Det er fuldstændig afgørende for Danmarks ve og vel, at et samlet Folketinget nu forlænger og forbedrer hjælpepakkerne, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

- Først og fremmest er det vigtigt, at ordningerne nu forlænges og at der signaleres politisk vilje til yderligere at forlænge. Nedlukningen af mange aktiviteter varer ved, og de økonomiske følgevirkningerne for Danmark varer endnu længere. Derfor er det altafgørende for danske virksomheder og arbejdspladser, at sikkerhedsnettet under Danmark er gjort både længere og stærkere med dagens aftale, siger DI-direktøren.

Han glæder sig over, at er bredt politisk flertal har lyttet til DI og de input, som virksomhederne er kommet med.

- De første hjælpepakker kom – gudskelov – hurtigt på plads, men derfor har der også været nogle huller, som skulle ordnes. Aftalen her sørger for, at sikkerhedsnettet ikke bare spændes ud, men også bliver lappet flere vigtige steder – så eksempelvis virksomheder, som havde underskud sidste år, ikke bliver urimeligt ramt. Det har vi efterlyst, og der er blevet lyttet, siger Lars Sandahl Sørensen.

Aftalen indebærer, at også vækstiværksættere og små virksomheder bliver bedre hjulpet med dagens aftale.

- Med aftalen i dag har politikerne virkelig lyttet til behovet for at justere hjælpepakkerne, så de langt højere grad hjælper vores danske vækstvirksomheder og iværksættere. Rigtig mange af de virksomheder, som Danmark skal leve af i fremtiden, får nu for alvor en hjælpende hånd, siger Lars Sandahl Sørensen.

Med aftalen sænkes kravene til omsætningsnedgang fra 40 pct. til 35 pct. Det har DI peget på som afgørende for at ordningen kan hjælpe flere virksomheder og arbejdspladser, ligesom DI har efterlyst yderligere styrkelse af eksportkreditterne. Den enkelte virksomhed får nu også mulighed for at kunne få større kompensation end 60 mio. kr. og op til 110 mio. kr. - dog mod nogle yderligere betingelser og restriktioner.

- Forbedringerne sikrer, at vi hjælper mange flere virksomheder og arbejdspladser, og at virksomheder med forsknings og udviklingsaktiviteter nu også får målrettet hjælp. Det er vigtige og tiltrængte justeringer, så flere virksomheder og medarbejdere kan klare sig godt igennem krisen, siger DI-direktøren.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.