DI: Sådan skal 2,5 mia. kr. styrke Danmarks mindre virksomheder

DI lancerer 16 forslag til Danmarks nye erhvervsfremmestrategi, som danner rammerne for milliardbeløb til dansk erhvervsliv.

Geopolitisk usikkerhed, krig i Europa, pres på forsyningskæder, høje energipriser, inflation og en omfattende ny EU-regulering har skabt behov for at forbedre mindre og mellemstore virksomheders vilkår. Frem til 2028 er afsat 2,5 milliarder kroner til indsatsen. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse sætter retning for den nye strategi i morgen torsdag den 8. juni – DIs 16 forslag er et indspil til forhandlingerne.

- Udviklingen af en ny erhvervsfremmestrategi er et oplagt tidspunkt at stoppe op og se på, om staten bruger de mange penge til erhvervsfremme rigtigt. Her mener vi i DI, at det skal være enklere for virksomhederne at ansøge om erhvervsfremme. Vi kommer med nogle helt konkrete bud på indsatser, der vil styrke SMV’erne i en tid præget af stor usikkerhed, siger DI’s chef for erhvervsfremme, Jes Lerche Ratzer.

Han påpeger, at erhvervsfremmeindsatsen kan gøre en afgørende forskel for at ruste landets iværksættere og SMV’er bedre til at tage hånd om de mange forandringer, som påvirker deres hverdag lige nu.

- Men det kræver, at tilbuddene er let tilgængelige og tilpasset virksomhedernes behov. Der er vi langt fra i mål endnu, siger DI-chefen ,der især peger på alt for meget bureaukrati i erhvervsfremmeindsatsen som et stort problem.

- I dag bliver virksomhederne mødt af alt for mange bøvlede dokumentationskrav og procedurer, der kan afholde dem fra at gøre brug af erhvervsfremmetilbud en anden gang. Deres indsats skal kort sagt stå mål med den værdi, som de får med sig hjem. Derfor er der brug for, at vi  tager grundlæggende livtag med bureaukratiet, så fremtidens erhvervsfremmeindsats i langt højere grad møder virksomhederne i øjenhøjde, siger Jes Lerche Ratzer.

Eksempelvis kan virksomhederne i dag risikere at vente op mod 12 måneder på at få udbetalt pengene til at styrke deres forretningsudvikling, fra at de reelt har afholdt udgifterne. Derfor åbner DI op for at anvende straksudbetaling af midler i erhvervsfremmeindsatsen.

DIs 16 forslag til at forbedre erhvervsfremmeindsatsen og styrke virksomhedernes vilkår kan læses her: En ny erhvervsfremmestrategi for Danmark - DI (danskindustri.dk)

Jes Lerche Ratzer, DIs chef for erhvervsfremme, 2674 2891, jelr@di.dk
Lars Bøgeskov, pressekoordinator, 2236 3138, larb@di.dk