DI: Ros til statsministeren for at fremhæve behovet for reformer

Danmark skal hjælpes godt i gang igen efter en hård tid med nedlukninger og coronarestriktioner. Statsministeren lægger op til at Danmark skal gøres rigere, grønnere og dygtigere gennem reformer over de næste ti år, og det møder stor ros fra Dansk Industri.

Statsministerens indledende tale ved Folketingets afslutningsdebat i dag lagde op til et ambitiøst reformprogram, der skal få Danmark godt ud af coronakrisen og få økonomien og samfundet tilbage i topform.

- Jeg er glad for at høre en statsminister, der med offentligt-privat samarbejde som omdrejningspunkt fuldtonet fremhæver og anerkender behovet for vækst, reformer og nødvendigheden af at sikre flere hænder og kloge hoveder, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri og fortsætter:

- Den opgave bliver helt afgørende for, at opsvinget efter coronakrisen bliver varigt. Allerede nu oplever vi, at virksomhederne og samfundet efterspørger mere arbejdskraft, og vi kigger ind i en snarlig rekordbeskæftigelse, siger han.

Erhvervslivet spiller en afgørende rolle

- Det er meget lovende, at statsministeren har det lange lys på i en italesættelse af erhvervslivets afgørende rolle for samfundet. Det er vigtigt, at hun lægger op til at fortsætte det samarbejde, der har været mellem regeringen og erhvervslivet, og jeg hører i talen et tydeligt fokus på virksomhedernes konkurrenceevne og ambitiøse reformer, øget vækst og velstand, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han understreger dog, at opsvinget ikke kommer af sig selv.

- Vi må ikke stå stille, eller tro at opsvinget kommer af sig selv. Jeg er helt enig med statsministeren i, at vi som land skal stå tidligere op, at flere skal i arbejde, og at virksomhedernes muligheder for at tiltrække investeringer skal forbedres. Alternativet er, at væksten og udviklingen bremses inden for eksempelvis den grønne omstilling og digitaliseringen, siger DI-direktøren.

Flere skal i arbejde

- Virksomhederne har brug for flere hænder, og der ligger en stor opgave i at hjælpe flere på kanten af arbejdsmarkedet ind i arbejdsfællesskabet – en opgave erhvervslivet er klar til at hjælpe med, understreger Lars Sandahl Sørensen.

- Danske virksomheder og hele samfundet står med et stort behov for arbejdskraft, og det er vigtigt, at statsministeren har rettet sin fulde opmærksomhed på dette. Vi er klar til at bidrage, siger Lars Sandahl Sørensen og fortsætter:

- Statsministeren fremhæver det helt essentielle i at få flere med udenlandsk baggrund i arbejde. Det er vi helt enige i. Her har vi som samfund i for mange år svigtet, og det går ikke længere, hvis vi skal fremtidssikre arbejdsmarkedet og dermed hele samfundet. Her kan vi ikke være ambitiøse nok, og jeg ser gerne, at vi går endnu længere, end statsministeren lægger op til, siger han.

Også de unge mennesker, der i dag står uden for arbejdsmarkedet, skal bruge en hjælpende hånd.

- Og så gælder det om, at få flere af de unge, der i dag står uden for arbejdsmarkedet, ind i det arbejdende fællesskab. Jeg er meget enig med statsministeren, når hun kalder det nærmest en katastrofe, at så mange unge står uden uddannelse i dag. Det vil både personligt, socialt og økonomisk være en stor gevinst for dem at komme i arbejde. Derfor vil jeg også gerne kvittere for, at statsministeren direkte fremhæver vigtigheden af erhvervsuddannelserne, og at vi som samfund har en opgave i at bruge dem mere offensivt, siger han.

Bredt politisk samarbejde er vigtigt

DI-direktøren fremhæver betydningen af et bredt politisk samarbejde i den kommende tid.

- Jeg håber, afslutningsdebatten i dag og den kommende politiske sæson kommer til at bære præg af, at Folketingets partier over en bred kam vil arbejde for initiativer, der udvikler og bringer os fremad som land – herunder de konkrete reformer, der kan sikre den nødvendige kvalificerede arbejdskraft, som vi som samfund skal leve af fremover, siger han og fortætter:

- Det er en stor opgave, der ligger foran os, som vi alle skal bidrage til at løse – også virksomhederne. Men i løbet af det seneste halvandet års krise har vi som samfund vist en unik forandringsparathed og evne til samarbejde, så derfor ved jeg, at vi også kan løse denne næste store opgave. I Dansk Industri glæder vi os til at tage del i det videre arbejde, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ben Ron på benr@di.dk eller tlf. 2830 5452