DI: Rigtig god ide med erhvervspraktik

DI Trekantområdet roser Vejle Kommunes beslutning om at alle elever i 8. klasse nu skal i obligatorisk erhvervspraktik.

­- Obligatorisk erhvervspraktik er en rigtig god måde at introducere eleverne til arbejdsmarkedet, og de mulige karriereveje når folkeskolen er overstået, siger formand i DI Trekantområdet adm. direktør Carsten Kind, Interacoustics A/S.

- Det betyder også, at vi i praksis kan vise alle de karrieremuligheder, der er ude i virksomhederne, hvis man har en solid faglig ballast som eksempelvis industritekniker, mekaniker eller murer. Rigtig mange ledere i vores virksomheder i dag har nemlig - som et skridt på karrierevejen - taget en faglig uddannelse.

- Alt for mange unge har valgt deres uddannelse uden at have tilstrækkelig godt kendskab til de mange karrieremuligheder, der findes i de private virksomheder. Det betyder bl.a., at søgningen til erhvervsuddannelserne er faldet igennem de seneste mange år og nu har stabiliseret sig på et lavt niveau, hvilket betyder, at der ganske enkelt er for få, der bliver uddannet til de ofte velbetalte faglærte jobs ude i virksomhederne.

DI Trekantområdet bakker op om portalen, der er oprettet, for at elever og virksomheder finder hinanden.

- Vi ser frem til at følge, hvordan det går med at få alle unge i 8. klasse ud i relevante erhvervspraktikker, men er dog alligevel lidt bekymret for, at de unge og forældrene selv skal finde pladserne. Vi håber derfor, at Vejle Kommune sætter ressourcer af til at hjælpe de elever, der ikke selv lykkes med at finde en erhvervspraktikplads, siger Carsten Kind.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 4084 3207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, boh@di.dk, tlf.: 3377 3819.

Download
Formand i DI Trekantområdet adm. direktør Carsten Kind, Interacoustics A/S. Foto: DI
Download

Ros og ris til erhvervsklimaet i Kolding9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Kolding Kommune får ros af virksomhederne på en lang række områder i årets erhvervsklimaundersøgelse fra Dansk Industri, men må dog også notere en tilbagegang i den samlede bedømmelse. Kolding Kommune indtager nu en 39. plads, hvilket er en tilbagegang på 10 pladser i forhold til resultatet i 2018. Det fremgår af årets udgave af Lokalt Erhvervsklima, som er Dansk Industris undersøgelse blandt 7.332 danske virksomheder.

Middelfart er blandt landets bedste til erhvervsklima9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Middelfart Kommune fastholder og udbygger sin position som en af landets absolut mest erhvervsvenlige kommuner. I Dansk Industris årlige undersøgelse om erhvervsklimaet i landets kommuner opnår Middelfart i år sit bedste resultat nogensinde med en placering som den fjerdebedste erhvervskommune i Danmark, hvilket er en fremgang på to pladser siden sidste år. Det fremgår af årets udgave af Lokalt Erhvervsklima, som er Dansk Industris undersøgelse blandt 7.332 danske virksomheder.