DI: Regeringsudspil vil sætte stopper for det offentliges opgavetyveri

Det ser ud til, at der endelig bliver sat en stopper for, at det offentlige driver erhvervsvirksomhed i unfair konkurrence med private virksomheder. Regeringen har netop fremlagt et udspil, der skal forhindre det offentlige i at udføre opgaver, der ligger uden for det offentliges kerneområde. DI glæder sig over udspillet og håber, at regeringen kan finde flertal for at trække en klar streg i sandet.

- Det er fantastisk godt nyt for landets mange små og store virksomheder, at vi nu får sat klare grænser for, hvilke opgaver myndigheder må løse. Det har længe været et problem for virksomhederne, at de oplever konkurrence fra den offentlige sektor. Men med regeringens udspil håber vi, at det bliver begrænset mærkbart. Det offentlige skal ikke konkurrere på markeder, hvor de private er i forvejen, siger direktør Tine Roed, DI.

I de situationer, hvor det offentlige undtagelsesvist får mulighed for at konkurrere på det private marked, er det vigtigt, at prisen sættes korrekt, mener DI.

- Hvis myndigheder konkurrerer på nogle områder, er det helt afgørende, at prisen sættes korrekt, så virksomheder og det offentlige konkurrerer på lige vilkår. Det er ikke rimeligt, hvis private virksomheder og deres medarbejdere udkonkurreres af det offentlige, der har skattekroner i ryggen. Vi er meget tilfredse med, at regeringen vil ændre reglerne og gøre det lettere for virksomheder at klage, hvis de oplever, at myndigheder sætter prisen for lavt, siger Tine Roed.

- Generelt indeholder udspillet mange gode elementer, og vi håber på bred opbakning blandt Folketingets partier, siger Tine Roed.

DI roser desuden regeringen for at skærpe reglerne i de tilfælde, hvor kommuner og regioner selv byder på de opgaver, de sender i konkurrence.

Regeringen skal drøfte udspillet med Folketingets partier og forventer at kunne gennemføre initiativerne i første halvår 2018.

Direktør Tine Roed, DI, tlf.: 2949 4647, tmr@di.dk eller pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, DI, tlf.: 2347 7178, jlra@di.dk

Mad med mening - DI Fødevarers årsdag 201819.11.2018 13:04Presseinvitation

Klimamærke, bæredygtighed, madspild. Der er mange meninger om madvarer, faktisk flere end nogensinde, ikke mindst på de sociale medier. Danske fødevarevirksomheder har 360 grader udsigt til udfordringer, som de skal forholde sig til, og som vil ændre deres marked i en meget nær fremtid. Nu sætter DI Fødevarer fokus på, hvordan branchens topchefer skal komme de mange udfordringer i møde – i rette tid. Pressen inviteres til DI Fødevarers årsdag - Mad med mening, Torsdag den 22. november, kl. 14.00 -18.00, Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V. Årsdagen får besøg af hele to ministre. Udenrigsminister Anders Samuelsen holder tale til forsamlingen af virksomhedsledere om fødevarevirksomhedernes rolle i forbindelse med FN’s Verdensmål. Derefter er det miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensens tur til at tale om den madpolitiske dagsorden, der også er miljøets dagsorden – og ikke mindst om fødevareindustriens nye målgruppe. Miljø- og fødevareministeren er på scenen igen, når der

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00Pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.