DI: Regeringsudspil vil kickstarte det offentlig-private samarbejde – og skabe mere velfærd

Regeringen har offentliggjort et udspil for et bedre samarbejde mellem virksomheder og offentlige myndigheder om opgaverne i den offentlige sektor. Udspillet kan puste helt nyt liv i samarbejdet og skabe mere - og bedre - velfærd til borgerne, mener DI.

- Vi ved, at der er store gevinster for borgerne, når myndigheder og virksomheder arbejder sammen om at levere og udvikle vores velfærdsydelser. Med regeringens udspil kan vi endelig få kickstartet det offentlig-private samarbejde, som har stået stille i en årrække. Det hilser vi meget velkommen i DI, og vi står klar til at samarbejde, siger direktør Tine Roed.

- Når vi taler med kommunerne, er der udtalt efterspørgsel efter mere samarbejde, men der er behov for, at det bliver hjulpet lidt på vej, siger Tine Roed.

Regeringen foreslår, at stat og kommuner skal sende 35 pct. af de egnede opgaver i udbud i 2025, mens regionerne skal sende 25 pct. i udbud. Det er et ambitiøst og realistisk forslag, mener DI.

- Regeringen sætter med sit udspil en klar retning mod et stærkere offentlig-privat samarbejde. Det er rigtig positivt – både for borgere og for virksomheder. Måltallene for de offentlige udbud er ambitiøse, og de er absolut realistiske. Det afgørende er, at opgaven går til den bedste leverandør – uanset om det så er en privat virksomhed eller en offentlig leverandør, siger DI’s Tine Roed.

Regeringen lægger desuden op til, at der skal skabes partnerskaber mellem kommuner, regioner og erhvervsorganisationer, og der skal etableres et forum for at styrke dialog, effektive udbudsprocesser og udbredelse af bedste praksis. Det giver genklang i virksomhederne.

- Der er mange gode eksempler på, at private virksomheder bidrager til at forbedre vores offentlig sektor ved at udvikle nye løsninger, bruge digitalisering eller ændre arbejdsgangene. Et endnu bedre offentlig-privat samarbejde vil ganske enkelt give mere velfærd for borgernes skattekroner, siger Tine Roed.

Regeringsudspillet indeholder også initiativer, der skal nedbringe virksomhedernes udgifter, når de byder på offentlige opgaver. Initiativerne skal bl.a. gøre det nemmere for små virksomheder at give et tilbud. DI mener også, at det skal være enkelt og uden store omkostninger at byde på offentlige opgaver.

- For at sikre den bedst mulige konkurrence om opgaverne, skal det være nemt og billigt for virksomhederne at byde på opgaverne. Derfor er det afgørende, at politikere og myndigheder skruer udbuddene sammen med det for øje. Det er i alles interesse, da det giver bedre tilbud fra virksomhederne og endnu mere velfærd for pengene til borgerne, siger Tine Roed.

De foreslåede initiativer skal indgå i forhandlingerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2019.

Pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, DI, tlf.: 2830 1544, e-mail: jofs@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae