DI: Regeringsudspil vil kickstarte det offentlig-private samarbejde – og skabe mere velfærd

Regeringen har offentliggjort et udspil for et bedre samarbejde mellem virksomheder og offentlige myndigheder om opgaverne i den offentlige sektor. Udspillet kan puste helt nyt liv i samarbejdet og skabe mere - og bedre - velfærd til borgerne, mener DI.

- Vi ved, at der er store gevinster for borgerne, når myndigheder og virksomheder arbejder sammen om at levere og udvikle vores velfærdsydelser. Med regeringens udspil kan vi endelig få kickstartet det offentlig-private samarbejde, som har stået stille i en årrække. Det hilser vi meget velkommen i DI, og vi står klar til at samarbejde, siger direktør Tine Roed.

- Når vi taler med kommunerne, er der udtalt efterspørgsel efter mere samarbejde, men der er behov for, at det bliver hjulpet lidt på vej, siger Tine Roed.

Regeringen foreslår, at stat og kommuner skal sende 35 pct. af de egnede opgaver i udbud i 2025, mens regionerne skal sende 25 pct. i udbud. Det er et ambitiøst og realistisk forslag, mener DI.

- Regeringen sætter med sit udspil en klar retning mod et stærkere offentlig-privat samarbejde. Det er rigtig positivt – både for borgere og for virksomheder. Måltallene for de offentlige udbud er ambitiøse, og de er absolut realistiske. Det afgørende er, at opgaven går til den bedste leverandør – uanset om det så er en privat virksomhed eller en offentlig leverandør, siger DI’s Tine Roed.

Regeringen lægger desuden op til, at der skal skabes partnerskaber mellem kommuner, regioner og erhvervsorganisationer, og der skal etableres et forum for at styrke dialog, effektive udbudsprocesser og udbredelse af bedste praksis. Det giver genklang i virksomhederne.

- Der er mange gode eksempler på, at private virksomheder bidrager til at forbedre vores offentlig sektor ved at udvikle nye løsninger, bruge digitalisering eller ændre arbejdsgangene. Et endnu bedre offentlig-privat samarbejde vil ganske enkelt give mere velfærd for borgernes skattekroner, siger Tine Roed.

Regeringsudspillet indeholder også initiativer, der skal nedbringe virksomhedernes udgifter, når de byder på offentlige opgaver. Initiativerne skal bl.a. gøre det nemmere for små virksomheder at give et tilbud. DI mener også, at det skal være enkelt og uden store omkostninger at byde på offentlige opgaver.

- For at sikre den bedst mulige konkurrence om opgaverne, skal det være nemt og billigt for virksomhederne at byde på opgaverne. Derfor er det afgørende, at politikere og myndigheder skruer udbuddene sammen med det for øje. Det er i alles interesse, da det giver bedre tilbud fra virksomhederne og endnu mere velfærd for pengene til borgerne, siger Tine Roed.

De foreslåede initiativer skal indgå i forhandlingerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2019.

Pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, DI, tlf.: 2830 1544, e-mail: jofs@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge