DI: Regeringsudspil vil kickstarte det offentlig-private samarbejde – og skabe mere velfærd

Regeringen har offentliggjort et udspil for et bedre samarbejde mellem virksomheder og offentlige myndigheder om opgaverne i den offentlige sektor. Udspillet kan puste helt nyt liv i samarbejdet og skabe mere - og bedre - velfærd til borgerne, mener DI.

- Vi ved, at der er store gevinster for borgerne, når myndigheder og virksomheder arbejder sammen om at levere og udvikle vores velfærdsydelser. Med regeringens udspil kan vi endelig få kickstartet det offentlig-private samarbejde, som har stået stille i en årrække. Det hilser vi meget velkommen i DI, og vi står klar til at samarbejde, siger direktør Tine Roed.

- Når vi taler med kommunerne, er der udtalt efterspørgsel efter mere samarbejde, men der er behov for, at det bliver hjulpet lidt på vej, siger Tine Roed.

Regeringen foreslår, at stat og kommuner skal sende 35 pct. af de egnede opgaver i udbud i 2025, mens regionerne skal sende 25 pct. i udbud. Det er et ambitiøst og realistisk forslag, mener DI.

- Regeringen sætter med sit udspil en klar retning mod et stærkere offentlig-privat samarbejde. Det er rigtig positivt – både for borgere og for virksomheder. Måltallene for de offentlige udbud er ambitiøse, og de er absolut realistiske. Det afgørende er, at opgaven går til den bedste leverandør – uanset om det så er en privat virksomhed eller en offentlig leverandør, siger DI’s Tine Roed.

Regeringen lægger desuden op til, at der skal skabes partnerskaber mellem kommuner, regioner og erhvervsorganisationer, og der skal etableres et forum for at styrke dialog, effektive udbudsprocesser og udbredelse af bedste praksis. Det giver genklang i virksomhederne.

- Der er mange gode eksempler på, at private virksomheder bidrager til at forbedre vores offentlig sektor ved at udvikle nye løsninger, bruge digitalisering eller ændre arbejdsgangene. Et endnu bedre offentlig-privat samarbejde vil ganske enkelt give mere velfærd for borgernes skattekroner, siger Tine Roed.

Regeringsudspillet indeholder også initiativer, der skal nedbringe virksomhedernes udgifter, når de byder på offentlige opgaver. Initiativerne skal bl.a. gøre det nemmere for små virksomheder at give et tilbud. DI mener også, at det skal være enkelt og uden store omkostninger at byde på offentlige opgaver.

- For at sikre den bedst mulige konkurrence om opgaverne, skal det være nemt og billigt for virksomhederne at byde på opgaverne. Derfor er det afgørende, at politikere og myndigheder skruer udbuddene sammen med det for øje. Det er i alles interesse, da det giver bedre tilbud fra virksomhederne og endnu mere velfærd for pengene til borgerne, siger Tine Roed.

De foreslåede initiativer skal indgå i forhandlingerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2019.

Pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, DI, tlf.: 2830 1544, e-mail: jofs@di.dk

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse

3F Transport og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om nye overenskomster på transportområdet. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen lørdag den 22. februar kl. 10.00. Til stede på pressemødet vil være de fem topforhandlere: formand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på:

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.