DI: Regeringens vækstplan for life science kan booste industrien

Med en eksport på 110 mia. kr. om året er sundhedsindustrien et vigtigt lokomo-tiv i dansk økonomi, når det drejer sig om både eksport, vækst og beskæftigelse. Regeringens vækstplan kan være med til at styrke industrien yderligere, mener DI.

- Danmark har en sundhedsindustri i verdensklasse. Men hvis vi også i fremtiden skal være førende på området, skal vi hele tiden arbejde med at skabe de bedste rammer for virksomhederne. Den opgave bidrager regeringens plan væsentligt til, siger direktør i DI, Tine Roed.

Regeringens vækstteam for life science peger i sine anbefalinger på, at hvis virksomhedernes vilkår for at drive forretning i Danmark fortsat styrkes, vil sundhedsindustriens eksport kunne løftes fra de nuværende 110 mia. kr. til 200 mia. kr. i 2025.

- Sundhedsindustrien er i dag et af landets absolut stærkeste eksporterhverv, men potentialet er væsentligt større. Derfor er det også glædeligt, at vækstplanen indeholder flere gode tiltag, som kan understøtte eksporten yderligere. Det kræver ikke mindst, at vi styrker de offentlige institutioner, som sundhedsindustrien samarbejder med, udtaler direktør Tine Roed.

- Med en styrkelse af Udenrigsministeriet, Healthcare DENMARK og Lægemiddelstyrelsen kan vi i Danmark sikre virksomhederne den nødvendige adgang til vækstmarkeder og give virksomhederne endnu bedre rådgivning, som kan lette godkendelsen af nye produkter, siger Tine Roed.

Vækstplanen er et vigtigt skridt på vejen til at sikre, at sundhedsindustrien fortsat har de bedste muligheder for at udvikle sig i Danmark. Men der er stadig områder, der savner fortsat politisk handling, vurderer DI.

- Sundhedsindustrien er i vidt omfang drevet frem af en række store globale spillere. Skal Danmark have flere af dem i fremtiden, er det afgørende, at de mange innovative iværksættere på sundhedsområdet får bedre adgang til risikovillig kapital, så de kan forløse deres potentiale – ikke mindst på eksportmarkederne. Det ser vi frem til at finde løsninger på i samarbejde med regeringen, siger Tine Roed.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf.: 2830 1544, e-mail: jofs@di.dk

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli

DI: Turismeplan for Vestkysten er fantastisk nybrud8.6.2018 10:10pressemeddelelse