DI: Regeringens vækstplan for life science kan booste industrien

Med en eksport på 110 mia. kr. om året er sundhedsindustrien et vigtigt lokomo-tiv i dansk økonomi, når det drejer sig om både eksport, vækst og beskæftigelse. Regeringens vækstplan kan være med til at styrke industrien yderligere, mener DI.

- Danmark har en sundhedsindustri i verdensklasse. Men hvis vi også i fremtiden skal være førende på området, skal vi hele tiden arbejde med at skabe de bedste rammer for virksomhederne. Den opgave bidrager regeringens plan væsentligt til, siger direktør i DI, Tine Roed.

Regeringens vækstteam for life science peger i sine anbefalinger på, at hvis virksomhedernes vilkår for at drive forretning i Danmark fortsat styrkes, vil sundhedsindustriens eksport kunne løftes fra de nuværende 110 mia. kr. til 200 mia. kr. i 2025.

- Sundhedsindustrien er i dag et af landets absolut stærkeste eksporterhverv, men potentialet er væsentligt større. Derfor er det også glædeligt, at vækstplanen indeholder flere gode tiltag, som kan understøtte eksporten yderligere. Det kræver ikke mindst, at vi styrker de offentlige institutioner, som sundhedsindustrien samarbejder med, udtaler direktør Tine Roed.

- Med en styrkelse af Udenrigsministeriet, Healthcare DENMARK og Lægemiddelstyrelsen kan vi i Danmark sikre virksomhederne den nødvendige adgang til vækstmarkeder og give virksomhederne endnu bedre rådgivning, som kan lette godkendelsen af nye produkter, siger Tine Roed.

Vækstplanen er et vigtigt skridt på vejen til at sikre, at sundhedsindustrien fortsat har de bedste muligheder for at udvikle sig i Danmark. Men der er stadig områder, der savner fortsat politisk handling, vurderer DI.

- Sundhedsindustrien er i vidt omfang drevet frem af en række store globale spillere. Skal Danmark have flere af dem i fremtiden, er det afgørende, at de mange innovative iværksættere på sundhedsområdet får bedre adgang til risikovillig kapital, så de kan forløse deres potentiale – ikke mindst på eksportmarkederne. Det ser vi frem til at finde løsninger på i samarbejde med regeringen, siger Tine Roed.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf.: 2830 1544, e-mail: jofs@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge