DI: Regeringens vækstplan for life science kan booste industrien

Med en eksport på 110 mia. kr. om året er sundhedsindustrien et vigtigt lokomo-tiv i dansk økonomi, når det drejer sig om både eksport, vækst og beskæftigelse. Regeringens vækstplan kan være med til at styrke industrien yderligere, mener DI.

- Danmark har en sundhedsindustri i verdensklasse. Men hvis vi også i fremtiden skal være førende på området, skal vi hele tiden arbejde med at skabe de bedste rammer for virksomhederne. Den opgave bidrager regeringens plan væsentligt til, siger direktør i DI, Tine Roed.

Regeringens vækstteam for life science peger i sine anbefalinger på, at hvis virksomhedernes vilkår for at drive forretning i Danmark fortsat styrkes, vil sundhedsindustriens eksport kunne løftes fra de nuværende 110 mia. kr. til 200 mia. kr. i 2025.

- Sundhedsindustrien er i dag et af landets absolut stærkeste eksporterhverv, men potentialet er væsentligt større. Derfor er det også glædeligt, at vækstplanen indeholder flere gode tiltag, som kan understøtte eksporten yderligere. Det kræver ikke mindst, at vi styrker de offentlige institutioner, som sundhedsindustrien samarbejder med, udtaler direktør Tine Roed.

- Med en styrkelse af Udenrigsministeriet, Healthcare DENMARK og Lægemiddelstyrelsen kan vi i Danmark sikre virksomhederne den nødvendige adgang til vækstmarkeder og give virksomhederne endnu bedre rådgivning, som kan lette godkendelsen af nye produkter, siger Tine Roed.

Vækstplanen er et vigtigt skridt på vejen til at sikre, at sundhedsindustrien fortsat har de bedste muligheder for at udvikle sig i Danmark. Men der er stadig områder, der savner fortsat politisk handling, vurderer DI.

- Sundhedsindustrien er i vidt omfang drevet frem af en række store globale spillere. Skal Danmark have flere af dem i fremtiden, er det afgørende, at de mange innovative iværksættere på sundhedsområdet får bedre adgang til risikovillig kapital, så de kan forløse deres potentiale – ikke mindst på eksportmarkederne. Det ser vi frem til at finde løsninger på i samarbejde med regeringen, siger Tine Roed.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf.: 2830 1544, e-mail: jofs@di.dk

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse