DI: Regeringen og DF har indgået en lille, men god aftale

Regeringen og Dansk Folkeparti har i dag indgået en Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger. I DI glæder virksomhederne sig over aftalen, der både giver en lille ekstragevinst ved at tage et arbejde og løfter danskernes tilskyndelse til at spare op til pension.

- Regeringen og Dansk Folkeparti har landet en lille aftale – men en god aftale. Aftalen betyder, at der både kommer en lidt større gevinst ved at tage et job, og at det bliver mere attraktivt at spare op til egen pension. Det er godt for virksomhederne og for dansk økonomi, siger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad.

Parterne indfører med aftalen et ekstra pensionsfradrag, som skal være med til at løse det såkaldte samspilsproblem, som betyder, at det for nogle danskere ikke altid kan betale sig at spare op til egen pension igennem hele livet.

- Det er positivt, at aftaleparterne forsøger at håndtere det samspilsproblem, som truer opbakningen til vores unikke, danske pensionssystem, som giver danskerne en tryg alderdom, fordi vi sparer op igennem hele arbejdslivet. Det er vigtigt, at politikerne – både med aftalen her og videre frem – står sammen om at sikre vores arbejdsmarkedspensioner, siger Karsten Dybvad.

DI glæder sig også over, at regeringen og DF med aftalen sørger for, at medarbejdere i de lavere løngrupper ikke længere går glip af beskæftigelsesfradrag, når de sparer op til pension.

- Aftalen betyder, at medarbejdere i de lavere løngrupper ikke længere mister beskæftigelsesfradraget af deres pensionsindbetaling. Det giver både en ekstra gevinst ved at tage et job – og ved at spare op. Det er virkelig et godt tiltag, siger Karsten Dybvad.

DI er dog ikke enig i, at det er nødvendigt at indføre obligatorisk pensionsopsparing for den såkaldte restgruppe af danskere, der ikke – hverken via en arbejdsmarkedspension eller frivilligt – sparer tilstrækkeligt op til sin egen alderdom.

- Det bør være muligt at sikre næsten fuld tilslutning til pensionsopsparing på frivillig basis for lønmodtagerne. Det bidrager aftalen her til. Personer på offentlig forsørgelse har heller ikke behov for tvungen pensionsopsparing, da de i forvejen typisk ikke er udsat for, at deres indkomst falder i forbindelse med pensionering, siger Karsten Dybvad.

Han opfordrer samtlige Folketingets partier til nu at rette blikket mod, hvordan de kan sikre flere medarbejdere til virksomhederne. Hvis ikke det sker, bør politikerne være meget påpasselige med at øge de offentlige udgifter, for der er tryk på dansk økonomi, mener DI.

- I den kommende tid er det vigtigt, at både regeringen og resten af Folketingets partier ikke hælder yderligere kul på dansk økonomi, medmindre de samtidig sørger for at få flere hænder og hoveder på arbejdsmarkedet. Ellers øger politikerne efterspørgslen på de medarbejdere, vi allerede er ved at løbe tør for, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør og pressechef i DI, Per Geckler Møller, e-mail: pgm@di.dk eller tlf.: 2949 4434.

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae