DI: Regeringen og DF har indgået en lille, men god aftale

Regeringen og Dansk Folkeparti har i dag indgået en Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger. I DI glæder virksomhederne sig over aftalen, der både giver en lille ekstragevinst ved at tage et arbejde og løfter danskernes tilskyndelse til at spare op til pension.

- Regeringen og Dansk Folkeparti har landet en lille aftale – men en god aftale. Aftalen betyder, at der både kommer en lidt større gevinst ved at tage et job, og at det bliver mere attraktivt at spare op til egen pension. Det er godt for virksomhederne og for dansk økonomi, siger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad.

Parterne indfører med aftalen et ekstra pensionsfradrag, som skal være med til at løse det såkaldte samspilsproblem, som betyder, at det for nogle danskere ikke altid kan betale sig at spare op til egen pension igennem hele livet.

- Det er positivt, at aftaleparterne forsøger at håndtere det samspilsproblem, som truer opbakningen til vores unikke, danske pensionssystem, som giver danskerne en tryg alderdom, fordi vi sparer op igennem hele arbejdslivet. Det er vigtigt, at politikerne – både med aftalen her og videre frem – står sammen om at sikre vores arbejdsmarkedspensioner, siger Karsten Dybvad.

DI glæder sig også over, at regeringen og DF med aftalen sørger for, at medarbejdere i de lavere løngrupper ikke længere går glip af beskæftigelsesfradrag, når de sparer op til pension.

- Aftalen betyder, at medarbejdere i de lavere løngrupper ikke længere mister beskæftigelsesfradraget af deres pensionsindbetaling. Det giver både en ekstra gevinst ved at tage et job – og ved at spare op. Det er virkelig et godt tiltag, siger Karsten Dybvad.

DI er dog ikke enig i, at det er nødvendigt at indføre obligatorisk pensionsopsparing for den såkaldte restgruppe af danskere, der ikke – hverken via en arbejdsmarkedspension eller frivilligt – sparer tilstrækkeligt op til sin egen alderdom.

- Det bør være muligt at sikre næsten fuld tilslutning til pensionsopsparing på frivillig basis for lønmodtagerne. Det bidrager aftalen her til. Personer på offentlig forsørgelse har heller ikke behov for tvungen pensionsopsparing, da de i forvejen typisk ikke er udsat for, at deres indkomst falder i forbindelse med pensionering, siger Karsten Dybvad.

Han opfordrer samtlige Folketingets partier til nu at rette blikket mod, hvordan de kan sikre flere medarbejdere til virksomhederne. Hvis ikke det sker, bør politikerne være meget påpasselige med at øge de offentlige udgifter, for der er tryk på dansk økonomi, mener DI.

- I den kommende tid er det vigtigt, at både regeringen og resten af Folketingets partier ikke hælder yderligere kul på dansk økonomi, medmindre de samtidig sørger for at få flere hænder og hoveder på arbejdsmarkedet. Ellers øger politikerne efterspørgslen på de medarbejdere, vi allerede er ved at løbe tør for, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør og pressechef i DI, Per Geckler Møller, e-mail: pgm@di.dk eller tlf.: 2949 4434.

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og