DI: Regeringen og DF har indgået en lille, men god aftale

Regeringen og Dansk Folkeparti har i dag indgået en Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger. I DI glæder virksomhederne sig over aftalen, der både giver en lille ekstragevinst ved at tage et arbejde og løfter danskernes tilskyndelse til at spare op til pension.

- Regeringen og Dansk Folkeparti har landet en lille aftale – men en god aftale. Aftalen betyder, at der både kommer en lidt større gevinst ved at tage et job, og at det bliver mere attraktivt at spare op til egen pension. Det er godt for virksomhederne og for dansk økonomi, siger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad.

Parterne indfører med aftalen et ekstra pensionsfradrag, som skal være med til at løse det såkaldte samspilsproblem, som betyder, at det for nogle danskere ikke altid kan betale sig at spare op til egen pension igennem hele livet.

- Det er positivt, at aftaleparterne forsøger at håndtere det samspilsproblem, som truer opbakningen til vores unikke, danske pensionssystem, som giver danskerne en tryg alderdom, fordi vi sparer op igennem hele arbejdslivet. Det er vigtigt, at politikerne – både med aftalen her og videre frem – står sammen om at sikre vores arbejdsmarkedspensioner, siger Karsten Dybvad.

DI glæder sig også over, at regeringen og DF med aftalen sørger for, at medarbejdere i de lavere løngrupper ikke længere går glip af beskæftigelsesfradrag, når de sparer op til pension.

- Aftalen betyder, at medarbejdere i de lavere løngrupper ikke længere mister beskæftigelsesfradraget af deres pensionsindbetaling. Det giver både en ekstra gevinst ved at tage et job – og ved at spare op. Det er virkelig et godt tiltag, siger Karsten Dybvad.

DI er dog ikke enig i, at det er nødvendigt at indføre obligatorisk pensionsopsparing for den såkaldte restgruppe af danskere, der ikke – hverken via en arbejdsmarkedspension eller frivilligt – sparer tilstrækkeligt op til sin egen alderdom.

- Det bør være muligt at sikre næsten fuld tilslutning til pensionsopsparing på frivillig basis for lønmodtagerne. Det bidrager aftalen her til. Personer på offentlig forsørgelse har heller ikke behov for tvungen pensionsopsparing, da de i forvejen typisk ikke er udsat for, at deres indkomst falder i forbindelse med pensionering, siger Karsten Dybvad.

Han opfordrer samtlige Folketingets partier til nu at rette blikket mod, hvordan de kan sikre flere medarbejdere til virksomhederne. Hvis ikke det sker, bør politikerne være meget påpasselige med at øge de offentlige udgifter, for der er tryk på dansk økonomi, mener DI.

- I den kommende tid er det vigtigt, at både regeringen og resten af Folketingets partier ikke hælder yderligere kul på dansk økonomi, medmindre de samtidig sørger for at få flere hænder og hoveder på arbejdsmarkedet. Ellers øger politikerne efterspørgslen på de medarbejdere, vi allerede er ved at løbe tør for, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør og pressechef i DI, Per Geckler Møller, e-mail: pgm@di.dk eller tlf.: 2949 4434.

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.