DI: Regeringen bør suspendere det kommunale anlægsloft

Mange kommuner kigger lige nu på renoverings- og anlægsprojekter, de kan sætte i gang. Men de frygter at få problemer med det det kommunale anlægsloft. DI opfordrer derfor regeringen til at suspendere anlægsloftet i år i lyset af coronakrisen.

- Det er helt oplagt, at regeringen suspenderer anlægsloftet i lyset af den særlige situation, vi er havnet i. Kommunerne skal ikke vente, til coronaepidemien klinger af, men sætte opgaverne i gang nu. Man kan lige så godt løse nogle opgaver nu, som alligevel skal løses på et tidspunkt. Det giver nemlig samtidig mulighed for at holde hånden under virksomheder og job i bygge- og anlægsbranchen i denne vanskelige periode, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

- Der er en lang række opgaver, som med fordel kan fremrykkes. Der kan laves energirenoveringer, og man kan sætte gang i forskellige typer klimatilpasningsprojekter, som afbøder effekterne af et ændret klima. Det er også muligt at fremrykke større anlægsinvesteringer i bygninger og infrastruktur, siger DI-direktøren.

- De kommunale bygninger står lige nu tomme, så der er god mulighed for at udføre arbejde uden at genere den almindelige drift. Det samme gælder mange af anlægsprojekterne, der i den kommende periode vil være mindre til gene, siger Kent Damsgaard.

DI minder om, at det i den forbindelse er vigtigt, at bygherrer, entreprenører og håndværkere samarbejder om at organisere arbejdet, så det bliver udført forsvarligt med mindst mulig risiko for spredning af smitte. Det kan f.eks. være at arbejde i små hold – evt. forskudt af hinanden – og sikre tilstrækkelig hygiejne. På den måde kan vi forsvarligt holde byggepladser åbne under coronakrisen.

For yderligere kommentarer kontakt presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544

DI fremlægger milliardplan for Danmarks vej ud af krisen5.4.2020 21:54:28 CESTPressemeddelelse

Danmark står midt i den værste sundhedsmæssige og økonomiske krise i moderne tid. Når samfundet for alvor genåbner, bliver der behov for en massiv økonomisk genopretning, der kan skabe job og ny vækst. DI fremlægger derfor planen ”Danmark ud af krisen – tilbage til grøn vækst”. Planen vil skabe 30.000 arbejdspladser - og vil samtidig indebære, at Danmark allerede i 2020 vedtager tiltag, som bringer os en fjerdedel af vejen til 70 procents-klimamålsætningen for 2030. - Krisen er alvorlig og akut. Her og nu skal vi have de mange hjælpepakker hurtigt ud at virke på virksomhederne og holde hånden under danske arbejdspladser. Men der bliver også snart brug for en massiv plan for Danmarks vej ud af krisen, når vi for alvor genåbner samfundet. Og det leverer vi nu et konkret, grønt bud på, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. DI’s plan omhandler mere end 70 konkrete forslag, der vil skabe 30.000 arbejdspladser og løfte velstanden med 45 mia. kr. i 2020 i forhold til ellers, så vi be