DI: Regeringen bør suspendere det kommunale anlægsloft

Mange kommuner kigger lige nu på renoverings- og anlægsprojekter, de kan sætte i gang. Men de frygter at få problemer med det det kommunale anlægsloft. DI opfordrer derfor regeringen til at suspendere anlægsloftet i år i lyset af coronakrisen.

- Det er helt oplagt, at regeringen suspenderer anlægsloftet i lyset af den særlige situation, vi er havnet i. Kommunerne skal ikke vente, til coronaepidemien klinger af, men sætte opgaverne i gang nu. Man kan lige så godt løse nogle opgaver nu, som alligevel skal løses på et tidspunkt. Det giver nemlig samtidig mulighed for at holde hånden under virksomheder og job i bygge- og anlægsbranchen i denne vanskelige periode, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

- Der er en lang række opgaver, som med fordel kan fremrykkes. Der kan laves energirenoveringer, og man kan sætte gang i forskellige typer klimatilpasningsprojekter, som afbøder effekterne af et ændret klima. Det er også muligt at fremrykke større anlægsinvesteringer i bygninger og infrastruktur, siger DI-direktøren.

- De kommunale bygninger står lige nu tomme, så der er god mulighed for at udføre arbejde uden at genere den almindelige drift. Det samme gælder mange af anlægsprojekterne, der i den kommende periode vil være mindre til gene, siger Kent Damsgaard.

DI minder om, at det i den forbindelse er vigtigt, at bygherrer, entreprenører og håndværkere samarbejder om at organisere arbejdet, så det bliver udført forsvarligt med mindst mulig risiko for spredning af smitte. Det kan f.eks. være at arbejde i små hold – evt. forskudt af hinanden – og sikre tilstrækkelig hygiejne. På den måde kan vi forsvarligt holde byggepladser åbne under coronakrisen.

For yderligere kommentarer kontakt presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544

DI samler 25 erhvervsledere, der skal fremme mangfoldighed i dansk erhvervsliv2.7.2020 13:59:15 CESTPressemeddelelse

Dansk erhvervsliv skal blive bedre til at tiltrække og fastholde talent af forskellige køn, alder og baggrund, hvis vi skal sikre vores innovations- og konkurrenceevne. Derfor nedsætter DI et nyt specialudvalg med Lars Rasmussen i spidsen, der er bestyrelsesformand for en række life science virksomheder. Mangfoldigheds- og ligestillingspolitik skal spille en central rolle i erhvervspolitikken, mener DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.

DI: Klimaaftale tager flere store skridt ind i en grønnere fremtid22.6.2020 06:21:07 CESTPressemeddelelse

Med dagens klimaaftale står et bredt flertal i Folketinget sammen om en lang række tiltag, som vil fremme den grønne omstilling i Danmark og bane vejen for, at Danmark når nærmere klimamålsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030. DI glæder sig over aftalen, som i høj grad også tager afsæt i anbefalingerne fra erhvervslivets klimapartnerskaber og følger sigtelinjerne i DI’s egen 2030-plan. Samtidig hilser DI planerne om en grøn skattereform til efteråret velkomne.