DI: Regeringen bør ændre teststrategi

Regeringen bør revidere sin teststrategi hurtigst muligt. Det foreslår Dansk Industri, som mener, at langt flere danskere skal tage kviktest for at få genåbnet samfundet.

- Vi kan ikke som samfund vente på at alle bliver vaccineret. I DI mener vi, at regeringen bør revidere teststrategien. Vi skal bruge kviktest langt mere offensivt og teste langt flere. Kviktest har en meget høj grad af sikkerhed, viser dansk studie. Derfor bør vi bruge det som et værktøj til genåbning af samfundet, siger vicedirektør Henriette Søltoft, DI.

Meldingen fra DI kommer nu, fordi en nyt dansk studie har slået fast, at kviktest er sikkert at anvende, og fordi en række eksperter har anbefalet at erstatte de såkaldte PCR-test med kviktest.

- Vi er enige med eksperterne. Kviktest er et vigtigt værktøj til genåbning af vores samfund – når det, som vi foreslår, kombineres med et coronapas, siger Henriette Søltoft.

DI har tidligere foreslået at indføre et coronapas bl.a. i et forsøg på at få åbnet for erhvervsrejser ind og ud af landet. Coronapasset skal være digitalt og kan samle oplysninger om vaccination, immunitet som følge af tidligere infektion og negativt svar på COVID-19-test, som f.eks. kunne være gyldigt i tre dage fra testtidspunkt.

- Kviktest er helt oplagt at bruge i coronapasset. På grund af det hurtige svar kan du bruge passet som adgangskort til virksomheder, skoler og oplevelsesøkonomien og dermed til en hurtigere genåbning af vores samfund.

- Og et coronapas baseret bl.a. på kviktest kan være med til at få genstartet den eksport, som vi er så afhængig af indtægterne fra til vores velfærdssamfund, siger Henriette Søltoft.

Antallet af stationære testcentre falder fra 1. februar som følge af et nyt udbud, gennemført af regionerne.

- Det betyder at mange borgere får længere afstand til at få en kviktest. Det er den forkerte vej at gå. I stedet bør man fastholde de stationære testcentre, samtidig med at man udbygger med mobile, siger Henriette Søltoft.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Henriette Søltoft, tlf. 2088 3919, e-mail hes@di.dk eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

PRESSEINVITATION: Sådan kommer SMV’erne sig oven på pandemien1.3.2021 12:00:42 CETPresseinvitation

Hvad skal de små og mellemstore virksomheders næste træk være for at komme ud af coronakrisen og ind i et scenarie med ny vækst? Det spørgsmål sætter politikere, erhvervsfolk og eksperter til diskussion på DI’s konference SMV DAGEN 2021. Pressen inviteres til SMV DAGEN 2021 – næste træk, Live online fra Industriens Hus, Onsdag den 10. marts kl. 15-17 Eksportmarkeder i dybfryserne og endeløse restriktioner har ramt de danske SMV’er hårdt. Men nu, hvor smitten synes på retur, og hvor vaccinerne vinder frem, er der måske lys forude. Derfor er der på DI’s store årlige konference for de små og mellemstore virksomhed fokus på, hvordan de styrker deres forretning til fremtiden. SMV DAGEN plejer at samle omkring 300 virksomhedsfolk, men går i år live online på grund af corona. På podiet er formanden for Det Konservative Folkeparti, Søren Pape Poulsen, som taler om, hvordan han mener, at politikerne kan fremme udviklingen i de danske SMV’er. Har du styr på dit salg, spørger Mogens Bjerre på kon