DI: Redningsplan for PostNord må ikke føre til ulige konkurrence

EU-Kommissionen godkendte sidste måned den del af den dansk–svenske aftale om at genoprette Postnord, der vedrører økonomisk støtte til at afvikle nogle af virksomhedens tjenestemænd. Men Kommissionen mangler at godkende den del af aftalen, der vedrører kapitaltilførslen på 667 mio. svenske kroner.

DI opfordrer til, at der fra EU’s side kommer en snarlig afklaring af den samlede aftale – og at der bygges et klart værn ind i aftalen, som giver danske transportvirksomheder sikkerhed for, at den ikke kan fordreje den frie konkurrence inden for godstransport og logistik.

- Det er helt afgørende, at EU-Kommissionen sikrer, at der ikke tilføres statslige midler, som fordrejer konkurrencen inden for godstransport og logistik. Danmark skal have en effektiv og velfungerende postomdeling – men vi skal have en fri og lige konkurrence på markedet for pakker og stykgods, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han peger på, at der er behov for en afklaring hurtigst muligt - også for at sikre den postale infrastruktur i Danmark.

- PostNord står med en svær og vigtig opgave, når det gælder om at sikre en fortsat postlevering i hele Danmark. Det er den opgave, som redningsplanen skal bidrage til at løse. Men det skal selvfølgelig ske uden at fordreje konkurrencen, og derfor er det nødvendigt – og i alles interesse - at få bygget et værn ind til at sikre vandtætte skotter mellem PostNords brevomdeling og deres logistikforretning, siger Karsten Dybvad.

I Danmark skal politikerne snart forhandle en ny postaftale. Her mener DI, at forligspartierne bør undersøge, hvordan de vil sikre fri og lige konkurrence på markedet – og samtidig sørge for en sammenhængende postal infrastruktur i hele Danmark og til og fra udlandet.

- Vi opfordrer til, at partierne i de kommende forhandlinger om en ny postaftale undersøger, hvordan de bedst muligt sammensætter den fremtidige befordringspligt, så der er fri og lige konkurrence på gods- og logistikmarkederne – og med det mål, at danske borgere og virksomheder får den bedst mulige postale infrastruktur til den lavest mulige pris, siger Karsten Dybvad.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller 2949 4434.

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og