DI: Redningsplan for PostNord må ikke føre til ulige konkurrence

EU-Kommissionen godkendte sidste måned den del af den dansk–svenske aftale om at genoprette Postnord, der vedrører økonomisk støtte til at afvikle nogle af virksomhedens tjenestemænd. Men Kommissionen mangler at godkende den del af aftalen, der vedrører kapitaltilførslen på 667 mio. svenske kroner.

DI opfordrer til, at der fra EU’s side kommer en snarlig afklaring af den samlede aftale – og at der bygges et klart værn ind i aftalen, som giver danske transportvirksomheder sikkerhed for, at den ikke kan fordreje den frie konkurrence inden for godstransport og logistik.

- Det er helt afgørende, at EU-Kommissionen sikrer, at der ikke tilføres statslige midler, som fordrejer konkurrencen inden for godstransport og logistik. Danmark skal have en effektiv og velfungerende postomdeling – men vi skal have en fri og lige konkurrence på markedet for pakker og stykgods, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han peger på, at der er behov for en afklaring hurtigst muligt - også for at sikre den postale infrastruktur i Danmark.

- PostNord står med en svær og vigtig opgave, når det gælder om at sikre en fortsat postlevering i hele Danmark. Det er den opgave, som redningsplanen skal bidrage til at løse. Men det skal selvfølgelig ske uden at fordreje konkurrencen, og derfor er det nødvendigt – og i alles interesse - at få bygget et værn ind til at sikre vandtætte skotter mellem PostNords brevomdeling og deres logistikforretning, siger Karsten Dybvad.

I Danmark skal politikerne snart forhandle en ny postaftale. Her mener DI, at forligspartierne bør undersøge, hvordan de vil sikre fri og lige konkurrence på markedet – og samtidig sørge for en sammenhængende postal infrastruktur i hele Danmark og til og fra udlandet.

- Vi opfordrer til, at partierne i de kommende forhandlinger om en ny postaftale undersøger, hvordan de bedst muligt sammensætter den fremtidige befordringspligt, så der er fri og lige konkurrence på gods- og logistikmarkederne – og med det mål, at danske borgere og virksomheder får den bedst mulige postale infrastruktur til den lavest mulige pris, siger Karsten Dybvad.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller 2949 4434.

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli