DI: Redningsplan for PostNord må ikke føre til ulige konkurrence

EU-Kommissionen godkendte sidste måned den del af den dansk–svenske aftale om at genoprette Postnord, der vedrører økonomisk støtte til at afvikle nogle af virksomhedens tjenestemænd. Men Kommissionen mangler at godkende den del af aftalen, der vedrører kapitaltilførslen på 667 mio. svenske kroner.

DI opfordrer til, at der fra EU’s side kommer en snarlig afklaring af den samlede aftale – og at der bygges et klart værn ind i aftalen, som giver danske transportvirksomheder sikkerhed for, at den ikke kan fordreje den frie konkurrence inden for godstransport og logistik.

- Det er helt afgørende, at EU-Kommissionen sikrer, at der ikke tilføres statslige midler, som fordrejer konkurrencen inden for godstransport og logistik. Danmark skal have en effektiv og velfungerende postomdeling – men vi skal have en fri og lige konkurrence på markedet for pakker og stykgods, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han peger på, at der er behov for en afklaring hurtigst muligt - også for at sikre den postale infrastruktur i Danmark.

- PostNord står med en svær og vigtig opgave, når det gælder om at sikre en fortsat postlevering i hele Danmark. Det er den opgave, som redningsplanen skal bidrage til at løse. Men det skal selvfølgelig ske uden at fordreje konkurrencen, og derfor er det nødvendigt – og i alles interesse - at få bygget et værn ind til at sikre vandtætte skotter mellem PostNords brevomdeling og deres logistikforretning, siger Karsten Dybvad.

I Danmark skal politikerne snart forhandle en ny postaftale. Her mener DI, at forligspartierne bør undersøge, hvordan de vil sikre fri og lige konkurrence på markedet – og samtidig sørge for en sammenhængende postal infrastruktur i hele Danmark og til og fra udlandet.

- Vi opfordrer til, at partierne i de kommende forhandlinger om en ny postaftale undersøger, hvordan de bedst muligt sammensætter den fremtidige befordringspligt, så der er fri og lige konkurrence på gods- og logistikmarkederne – og med det mål, at danske borgere og virksomheder får den bedst mulige postale infrastruktur til den lavest mulige pris, siger Karsten Dybvad.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller 2949 4434.

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.