DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

- Lempet revisionspligt er en af de absolut største administrative lettelser for de små og mellemstore virksomheder, SMV’erne, gennem de seneste mange år, og netop administrative lettelser har været en mærkesag for skiftende regeringer. Rapporten viser, at de mindre virksomhederne har sparet 1,6 mia. kr., og at besparelserne har ført til flere arbejdspladser, siger direktør Kent Damsgaard.

- Mange af SMV’erne bruger fortsat revisor – for mange gange giver det rigtig god værdi med revision, andre gange bruges revisor til rådgivning og sparring, og andre gange igen er det helt andre typer rådgivning, som den enkelte virksomhed efterspørger, siger Kent Damsgaard.

Ifølge rapporten finder Skattestyrelsen ikke, at virksomhedernes brug af revisor afspejler sig i forskellen mellem, hvad de burde betale i skat, og hvad de rent faktisk betaler – det såkaldte skattegab. Langt de fleste af de selskaber, som har mulighed for at fravælge revision, gør det ikke – eller vælger anden bistand fra en revisor, f.eks. i forbindelse med selvangivelsen til skattemyndighederne.

- En effektiv skattekontrol er dog helt afgørende. Der skal slås hårdt ned på virksomheder, der bevidst laver fejl i skatten, siger Kent Damsgaard.

- Vi anbefaler, at man fra politisk hold sikrer sig, at Skattestyrelsen målrettet kan pålægge virksomheder eller grupper af virksomheder, der ikke har styr på skatten, at gøre brug af en revisor. I f.eks. tre eller fem år ud i fremtiden indtil de har vist, at de har styr på det.

- Og så skal myndighederne i langt højere grad gøre brug af dataanalyse på de flere millioner månedsvise indberetninger, der sker inden for moms, afgifter og e-indkomst. Ved grundigt løbende at analysere disse indberetninger kan man langt hurtigere fange mistænkelige forhold end ved at sidde og vente passivt i 1½ år på et årsregnskab – med eller uden revisionspåtegning. En pointe, som Erhvervsministeriets undersøgelse også fremhæver, siger Kent Damsgaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 23824912, boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae