DI: Private virksomheder kan bidrage til mere sammenhæng

Regeringen har offentliggjort planerne for sin sammenhængsreform, der skal skabe en bedre kvalitet i den skattefinansierede velfærd. Samtidig har regeringen offentliggjort første delreform, som ved hjælp af bl.a. regelforenkling og afbureaukratisering skal frigøre flere ressourcer til den borgernære velfærd.

DI er enig med regeringen i, at der er et potentiale for at sikre en bedre og mere sammenhængende service til borgere og virksomheder med mindre bureaukrati og mere frihed til de offentlig ansatte.

- Vores private virksomheder arbejder hele tiden med at optimere driften, udvikle nye og bedre løsninger og sikre tilfredse kunder. Det er et grundvilkår og en opgave, der ikke afsluttes. Tilsvarende fokus har politikere og medarbejdere i den offentlige sektor, og regeringens udspil viser en række gode muligheder for at udvikle den offentlige sektor yderligere, siger direktør i DI, Tine Roed.

Regeringen foreslår bl.a., at en række offentlige institutioner som plejehjem, skoler og dagtilbud skal fritages for statslige regler og lokal regulering, så de får mere frihed til at udvikle nye innovative løsninger.

DI er enig i, at der er et stort potentiale for innovation og nytænkning i den offentlige sektor, men opfordrer til, at samspillet med private virksomheder også tænkes ind.

- Samspillet mellem den offentlige sektor og private virksomheder virker umiddelbart fraværende i regeringens planer. Vi ved, at et samspil mellem den offentlige sektor og private virksomheder understøtter innovation og effektivitet i opgavevaretagelsen. Derfor opfordrer DI regeringen til i højere grad at tænke samspillet med private virksomheder ind i udviklingen af den offentlige sektor. Det kan skabe nye muligheder for eksport innovative produkter og løsninger, siger Tine Roed.

DI roser regeringen for at tage et opgør med det voksende tidskrævende bureaukrati.

- Ligesom bureaukrati og uhensigtsmæssige arbejdsgange i den offentlige sektor kræver tid og ressourcer i private virksomheder, er det samme naturligvis gældende for den offentlige sektor selv. Derfor er det godt, at regeringen sætter et ambitiøst mål, siger Tine Roed.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og