DI: Private virksomheder kan bidrage til mere sammenhæng

Regeringen har offentliggjort planerne for sin sammenhængsreform, der skal skabe en bedre kvalitet i den skattefinansierede velfærd. Samtidig har regeringen offentliggjort første delreform, som ved hjælp af bl.a. regelforenkling og afbureaukratisering skal frigøre flere ressourcer til den borgernære velfærd.

DI er enig med regeringen i, at der er et potentiale for at sikre en bedre og mere sammenhængende service til borgere og virksomheder med mindre bureaukrati og mere frihed til de offentlig ansatte.

- Vores private virksomheder arbejder hele tiden med at optimere driften, udvikle nye og bedre løsninger og sikre tilfredse kunder. Det er et grundvilkår og en opgave, der ikke afsluttes. Tilsvarende fokus har politikere og medarbejdere i den offentlige sektor, og regeringens udspil viser en række gode muligheder for at udvikle den offentlige sektor yderligere, siger direktør i DI, Tine Roed.

Regeringen foreslår bl.a., at en række offentlige institutioner som plejehjem, skoler og dagtilbud skal fritages for statslige regler og lokal regulering, så de får mere frihed til at udvikle nye innovative løsninger.

DI er enig i, at der er et stort potentiale for innovation og nytænkning i den offentlige sektor, men opfordrer til, at samspillet med private virksomheder også tænkes ind.

- Samspillet mellem den offentlige sektor og private virksomheder virker umiddelbart fraværende i regeringens planer. Vi ved, at et samspil mellem den offentlige sektor og private virksomheder understøtter innovation og effektivitet i opgavevaretagelsen. Derfor opfordrer DI regeringen til i højere grad at tænke samspillet med private virksomheder ind i udviklingen af den offentlige sektor. Det kan skabe nye muligheder for eksport innovative produkter og løsninger, siger Tine Roed.

DI roser regeringen for at tage et opgør med det voksende tidskrævende bureaukrati.

- Ligesom bureaukrati og uhensigtsmæssige arbejdsgange i den offentlige sektor kræver tid og ressourcer i private virksomheder, er det samme naturligvis gældende for den offentlige sektor selv. Derfor er det godt, at regeringen sætter et ambitiøst mål, siger Tine Roed.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.