DI-pris for at støvsuge virksomheder for affald

Den grønne omstilling er på alles læber, men for en mindre virksomhed i Lille Skensved på Sjælland er det blevet en stor forretning.

Virksomheden Lundberg Tech A/S producerer maskiner, der så at sige støvsuger andre virksomheder for affald. På den måde bliver det lettere at sende spildet til genbrug.

Det har skabt et sandt, grønt væksteventyr for virksomheden.

På den baggrund fik virksomheden mandag DI’s Initiativpris 2019 på Dansk Industris konference for små og mellemstore virksomheder i Aarhus.

Lundberg Tech har på få år udviklet sig fra at være en lille traditionel maskinvirksomhed til at blive en globalt orienteret industrivirksomhed med vokseværk og blikket stift rettet mod FN’s Verdensmål.

Medarbejderstaben er på 10 år vokset fra 7 ansatte til i dag 43 ansatte, mens omsætningen i samme periode er skudt i vejret fra 4 mio. kr. til cirka 90 mio. kr.

Virksomheden får DI’s Initiativpris 2019 for at have udvist en særlig grad af mod til at gribe de nye muligheder på et tidligt tidspunkt og vise vilje til at skabe vækst.

Siden 2015 har Lundberg Tech haft en imponerende årlig vækst i resultatet på mere end 30 procent. I dag er Lundberg en af verdens førende producenter af maskiner til at opsamle – støvsuge – og omdanne spildaffald fra virksomheder til et granulat, som er nemt at håndtere, når det skal genanvendes.

Den store fremgang er først og fremmest skabt på det tyske marked, men virksomheden har derudover også kunder i bl.a. Portugal, Indien og Guatemala.

Midt i travlheden tog virksomhedens formand Leif Hansen og adm. direktør Karsten Klein en pause for at få overrakt Initiativprisen på Comwell Aarhus, hvor DI holdt SMV Dagen 2020, hvor der netop var fokus på, hvordan virksomhederne kan bruge den grønne omstilling som afsæt for udvikling og vækst.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Download
Fra venstre ses formanden for DI’s SMV-udvalg, adm. direktør Vibeke Svendsen, Envotherm A/S, CFO Ulrik Thestrup Hansen, Chief Operation Officer Karsten Klein og CEO og bestyrelsesformand, Leif Hansen alle fra Lundberg Tech A/S og adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Foto: Niels Hougaard
Download

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.

Three-year collective agreement for industry: Focus on security, flexibility and retaining competitive strength9.2.2020 17:34:19 CETPressemeddelelse

After 24 hours of unbroken final negotiations, the Confederation of Danish Industry (DI) and the Central Organisation of Industrial Employees in Denmark (CO-industri) announced on Sunday, 9 February, that they had reached an agreement on a three-year renewal of the collective agreements for industry. According to the Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen, the parties have reached a responsible collective agreement focused on security, flexibility and competitive strength. “This conciliation is the result of tough negotiations. We were met with high expectations from the employees. However, we insisted on not compromising the competitive strength of Danish businesses. With today’s agreement, I am confident that we have laid the groundwork for striking this balance,” said Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen. The new agreement introduces amendments to the rules on parental leave. The period of leave with full pay is extended from a total of 13 weeks to 16 weeks. Eight of