DI: Positivt med øget støtte til iværksættere

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder.

Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler:

- Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil.

DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge virksomhedernes innovationsevne.

- Samarbejde mellem erhvervslivets og universiteterne har stor betydning for virksomhedernes innovationsevne. Forskningssamarbejder mellem universiteter og virksomheder skal derfor blomstre, og DI ønsker, at der skal meget mere offentlig forskning ud og virke i virksomhederne og samfundet. Den nye ”industrial fellow-ordning” kan netop skubbe på flere samarbejder, hvor erfarne forskere i et konkret projekt knytter virksomhed og universitet sammen, lyder det fra Mette Fjord Sørensen.

Flere oplysninger fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov tlf.: 2236 3138 eller mail larb@di.dk

Presseinvitation: Hør de danske spidskandidater til Europa-Parlamentet give deres bud på EU’s grønne erhvervs- og vækstpolitik8.5.2019 10:33:49 CESTPresseinvitation

Valgkampen frem mod Europa-Parlamentsvalget er gået i gang. Ifølge meningsmålingerne står klima og miljø højt på danskernes dagsorden, når de den 26. maj skal beslutte, hvem der skal sætte den politiske kurs i Europa-Parlamentet. DI og CO-Industri inviterer til politisk debat med spidskandidaterne til Europa-Parlamentsvalget om de emner, der optager danskerne mest.