DI: Positivt med øget støtte til iværksættere

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder.

Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler:

- Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil.

DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge virksomhedernes innovationsevne.

- Samarbejde mellem erhvervslivets og universiteterne har stor betydning for virksomhedernes innovationsevne. Forskningssamarbejder mellem universiteter og virksomheder skal derfor blomstre, og DI ønsker, at der skal meget mere offentlig forskning ud og virke i virksomhederne og samfundet. Den nye ”industrial fellow-ordning” kan netop skubbe på flere samarbejder, hvor erfarne forskere i et konkret projekt knytter virksomhed og universitet sammen, lyder det fra Mette Fjord Sørensen.

Flere oplysninger fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov tlf.: 2236 3138 eller mail larb@di.dk

Ny kortlægning: Virksomhederne bidrager med 550 mia. kr. til den danske velfærd25.3.2019 06:30:00 CETPressemeddelelse

En ny kortlægning fra Dansk Industri (DI) viser, at virksomhederne og deres medarbejdere i landets 98 kommuner tilsammen bidrager med 550 mia. kr. til den danske velfærd gennem skatter og afgifter. Det svarer til mere end halvdelen af de penge, det offentlige hvert år bruger på at holde samfundet i gang. Ifølge DI understreger kortlægningen den gode cirkel i Danmark mellem virksomhederne og resten af samfundet.