DI: Positivt med øget støtte til iværksættere

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder.

Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler:

- Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil.

DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge virksomhedernes innovationsevne.

- Samarbejde mellem erhvervslivets og universiteterne har stor betydning for virksomhedernes innovationsevne. Forskningssamarbejder mellem universiteter og virksomheder skal derfor blomstre, og DI ønsker, at der skal meget mere offentlig forskning ud og virke i virksomhederne og samfundet. Den nye ”industrial fellow-ordning” kan netop skubbe på flere samarbejder, hvor erfarne forskere i et konkret projekt knytter virksomhed og universitet sammen, lyder det fra Mette Fjord Sørensen.

Flere oplysninger fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov tlf.: 2236 3138 eller mail larb@di.dk

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig