DI opruster og ansætter ny direktør for Forsvars- og Aerospaceindustrien

Forsvars- og Aerospaceindustrien i Danmark skaber arbejdspladser og eksport samt driver teknologiudvikling i Danmark. Branchen har endvidere en strategisk rolle i forhold til Rigsfællesskabets sikkerhedspolitiske interesser. Branchens strategiske betydning vil øges i de kommende år, og derfor opruster DI indsatsen på området. Det sker bl.a. med ansættelse af Joachim Finkielman som ny direktør i Forsvars- og Aerospaceindustrien i DI (FAD).

Joachim Finkielman kommer fra en stilling som vicedirektør i Beredskabsstyrelsen og kommer med mange års erfaring fra Forsvarsministeriet og herunder som forsvarsrådgiver ved de permanente danske repræsentationer til NATO og EU. Joachim Finkielman tiltræder pr. 1. april 2021. Han afløser Frank Bill, som igennem de sidste 8 år har fået øget antallet af medlemmer i foreningen markant.

- Med ansættelsen af Joachim Finkielman ønsker vi at styrke vores arbejde med at skabe et endnu stærkere link mellem Forsvars- og Aerospaceindustrien og Danmarks sikkerhedspolitiske interesser, samtidig med at vi får sat mere tryk på at skabe arbejdspladser og eksport drevet af branchens stærke teknologiske udvikling.

- Joachim skal omsætte medlemmernes ambitioner på området med afsæt i en ny strategi for industrien og den netop indgåede samarbejdsaftale med Center for Defence, Space & Security (CenSec), som driver klyngeaktiviteter på området, siger adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen.

Om sit nye job siger Joachim Finkielman:

- Jeg ser frem til at stå i spidsen for Forsvars- og Aerospaceindustrien i DI, som samler hele bredden af virksomheder, som understøtter Danmarks sikkerhedspolitiske interesser. Branchen kan gøre en endnu større forskel, og jeg glæder mig til at bidrage hertil med afsæt i den nye strategi og ikke mindst i de samtaler med medlemmerne, som jeg skal i gang med som det absolut første, når jeg starter.

Læs mere om Forsvars- og Aerospaceindustrien i DI her

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Henriette Søltoft, tlf. 2088 3919, e-mail hes@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Download
Joachim Finkielman, ny direktør for Forsvars- og Aerospaceindustrien i Danmark (FAD). Foto: Rie Neuch.
Download