
DI: Online markedspladser kan genstarte dansk eksport, men kun 12 pct. udnytter dem

- Det er skuffende få virksomheder, der eksporter via nettet. Især her under coronokrisen, hvor eksporten er hårdt ramt, er e-eksport en rigtig god mulighed, siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.
Da corona lukkede verden ned, blev messer og kundemøder aflyst på stribe, og verdensomspændende restriktioner lukkede butikker og andre fysiske salgskanaler, hvilket gjorde det svært for de danske virksomheder at sælge udenlands og hente eksportordrer hjem.
E-eksport er derfor vigtigere end nogensinde før. E-eksport betyder, at man sælger sine varer digitalt, enten via egen webshop eller online markedspladser. Vindturbiner, 3D printere, mursten, værktøj og gasregulatorer er blot nogle få eksempler på varer, der er til salg på nettet, og både bredden, sortimentet og mængden vokser og vokser.
- Danmark er i høj grad et eksportland, og online markedspladser kan være en relevant vej ind på nye eksportmarkeder eller en måde at nå ud til flere kunder på eksisterende eksportmarkeder for danske virksomheder, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Men med en 24’ende plads ud af 28 mulige er danske virksomheder markant dårligere til e-eksport end andre europæiske lande.
En ny stor undersøgelse fra DI Handel, Industriens Fonds og CBS’ projekt ”E-eksport via Online Markedspladser”, viser, at 79 procent af virksomhederne har kendskab til online markedspladser. Men trods et voksende kendskab er andelen af virksomheder, der sælger på globale online markedspladser, blot steget med 2 procent-point fra 10 procent i 2018 til 12 procent i 2020.
- Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer. Det er derfor positivt med den høje kendskabsgrad. Det er dog ærgerligt at se, at der på trods af både kendskabsgrad og et generelt boom i e-handel på tværs af markeder, stadig er relativt få virksomheder, der udnytter de eksportmuligheder, som markedspladser kan give, siger professor i digitalisering på CBS Jan Damsgaard.
Ifølge Dansk Industri bør langt flere virksomheder komme i gang med at udnytte mulighederne for at eksportere deres produkter til hele verden via e-handel og onlinemarkedspladser.
- Det kan kun gå for langsomt med at komme i gang. På hjemmemarkedet ser vi at rigtig mange virksomheder på grund af coronarestriktioner markant har øget salget via nettet. Lad os dog udnytte de gode muligheder for at eksportere via nettet også. Det kan være med til at styrke eksporten både på kort og længere sigte, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Online markedspladser kan være et springbræt til at eksportere for danske virksomheder, da de ved salg via online markedspladser kan benytte deres eksisterende infrastruktur ift. logistik, betaling, kunder, mv. og gør, alt andet lige, opstarten og driften af e-eksport nemmere:
- Det er ikke et spørgsmål om kun at sælge via online markedspladser, men snarere at tænke i et mix af relevante salgskanaler, hvor online markedspladser kan være en af de kanaler, som virksomhederne anvender i deres eksport, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Det er ikke kun for virksomheder, der sælger direkte til forbrugeren, at online markedspladser kan være et springbræt til e-eksport. Undersøgelsen viser, at 46 procent af omsætningen fra online markedspladser kommer fra forbrugersegmentet, mens hele 53 procent af omsætningen kommer fra B2B-salg.
- Mange tror fejlagtigt også, at salg via online markedspladser kun er relevant, hvis man sælger direkte til forbrugere – B2C. Men det er ikke tilfældet. Rigtig mange markedspladser formidler også eller udelukkende salg mellem virksomheder, altså B2B-salg. Det kan derfor være et springbræt for mange forskellige typer af virksomheder, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Amazon løber ofte med alt opmærksomheden, når snakken falder på online markedspladser, men 68 procent af de, der sælger via online markedspladser, sælger ikke via Amazon viser undersøgelsen:
- Der er dominerende markedspladser indenfor hvert land og indenfor hver produktkategori. I Tyskland er fx Otto og Zalando sammen med Amazon giganterne, hvor det i Kina er Tmall, Alibaba og JD, der løber med kunderne. Det betyder også, at ikke alle online markedspladser er egnet til alt. Selv på et marked hvor eksempelvis Amazon dominerer, kan der være andre online markedspladser, som er bedre egnet for virksomhedens produkter, siger Jan Damsgaard.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos Sidsel Dyrholm Holst, tlf. 2949 4649, e-mail sdy@di.dk,
Jan Damsgaard, tlf 2479 4309, e-mail jd.digi@cbs.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Presseinvitation: eCom Talent Award 2025 – Hvem bliver danmarksmester i onlinehandel?22.4.2025 12:00:00 CEST | Presseinvitation
For anden gang afholder Dansk Industri og PostNord ’eCom Talent Award’, hvor vi sætter fokus på de talenter, der sætter danske e-commerce virksomheder på verdenskortet og er med til at sætte skub i udviklingen i dansk onlinehandel. Sammen skal vi hylde innovation, vækst og udvikling.
DI: Black Friday kommer til at slå rekord i år27.11.2024 13:33:46 CET | Pressemeddelelse
Rekordmange danske forbrugere forventer at gå på indkøb på årets Black Friday den 29. november. Særligt de yngste generationer kommer til at lægge slagtilbuddene i kurven, og så vil 250.000 danskere handle på Temu på Black Friday.
Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb24.9.2024 09:54:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb, og det gælder især i tøj- og skobutikker, hvor danskerne køber varer uden forudgående planlægning. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.