DI: Økonomiaftaler bør følges op af mere konkurrence om offentlige opgaver

Regeringen har i dag indgået aftale med Kommunernes Landsforening om kommunernes økonomi for 2019. Et centralt element i de intense forhandlinger har været offentlig-privat samarbejde. Parterne er nået til enighed om en aftale, som bl.a. betyder, at partnerskaber mellem kommunerne og erhvervsorganisationerne skal øge gevinsterne ved samarbejdet. Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, kan se perspektiver i aftalen og håber, at initiativerne vil kickstarte det offentlig-private samarbejde efter flere års stilstand.

- Den aldrende befolkning øger behovet for, at vi hele tiden sørger for at få mere og bedre velfærd for skattekronerne – ikke mindst gennem et endnu tættere offentlig-privat samarbejde. Aftalen giver håb om, at vi efter mange års svag udvikling igen kan få sat gang i en positiv udvikling på området, siger direktør i Dansk Industri, Tine Roed.

En ny DI-undersøgelse viser, at mere end tre ud af fire kommunalpolitikerne mener, at et styrket samarbejde med virksomheder kan være med til at optimere opgaverne og løfte kvaliteten. Så selvom aftalen ikke indeholder et måltal for kommunernes konkurrenceudsættelse, er DI alligevel godt tilfreds.

- Meldingen fra landets kommunalpolitikere er helt klar. Der er er plads til at optimere og udvikle kvaliteten af den service, kommunerne yder borgerne, og virksomhederne kan være med til at løse opgaven. Det vil virksomhederne også gerne, så det er jo bare at komme i gang med at styrke samarbejdet, siger DI-direktøren.

Aftalen med kommunerne er sammen med aftalen med regionerne de første væsentlige byggesten til den samlede finanspolitik for 2019. Aftalerne indebærer, at både kommunerne og regionerne må bruge lidt flere penge i 2019. DI ser flere gode elementer i både dagens aftale og i aftalen med regionerne, men hejser et advarselsflag i forhold til den samlede offentlige udgiftsvækst i 2019.

- Der er et stort behov for, at den samlede finanspolitik dæmper aktiviteten i økonomien i 2019, så eksportvirksomhedernes konkurrencekraft ikke sættes over styr. Økonomiaftalerne med KL og Danske Regioner efterlader ikke megen plads til yderligere vækst i udgifterne i efterårets finanslov. Det må politikerne tage bestik af og tilpasse ambitionsniveauet efter, med mindre de bringer forslag til effektiviseringer eller reformer med ind til forhandlingsbordet, siger DI’s Tine Roed.

- Det er vigtigt, at kommunerne også overholder aftalen med regeringen. Her er budgetloven et helt centralt element, som har været med til at sikre overholdelse af aftalerne på serviceudgifterne. De sidste fire år har kommunerne imidlertid helt konsekvent brugt flere penge på anlægsudgifter, end de har aftalt med regeringen. Det er vigtigt, at det ikke sker igen i den nuværende konjunktursituation, siger Tine Roed.

Fakta om kommunernes konkurrenceudsættelse

Kommunerne konkurrenceudsatte i 2017 27,1 pct. af de udbudsegnede opgaver mod 26,9 pct. i 2016. Beregninger fra DI viser, at kommunerne ved at lære af erfaringer fra de kommuner, der konkurrenceudsætter flest opgaver inden for de tekniske opgaver, kan øge konkurrenceudsættelsen til 29,3 pct., mens den kan øges til 32,7 pct., hvis støttefunktionerne inkluderes. De sidste fem år er konkurrenceudsættelsen i gennemsnit steget med 0,4 pct. point pr år.

For yderligere oplysninger kontakt venligst pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, +45 2830 1544, jofs@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae