DI og staten etablerer samarbejde om omlægning af produktion af værnemidler

Alle dele af det danske samfund arbejder sammen om at bryde smittekæderne for coronavirus. En vigtig del af den indsats er, at en lang række danske virksomheder omlægger deres produktion til fremstilling af handsker, kitler, mundvisir, isolationsdragter, mundbind og håndsprit. For at sikre et tæt samarbejde og udnytte ressourcerne bedst muligt har Lægemiddelstyrelsen bedt DI om at koordinere et nationalt samarbejde om at omstille dele af Danmarks industriproduktion til værnemidler.

DI har igennem den seneste uge indhentet oplysninger og tilsagn fra virksomheder, der har mulighed for at bidrage. Indtil videre er der 43 på listen. Og alle virksomheder, der kan hjælpe, skal fremover henvende sig til DI.

- Rigtige mange virksomheder kan og vil gerne kaste sig ind i kampen mod corona og ved at producere værnemidler til hele vores sundhedsvæsen, så vi sikrer vores sundhedspersonale de bedst mulige arbejdsvilkår. DI er i meget tæt dialog med regeringen og myndighederne, så vi sammen kan løse den opgave bedst muligt, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

Mange DI-virksomheder har allerede vist vilje til at omlægge deres produktion. Med det nyetablerede samarbejde skabes der én koordinerende indgang – nemlig DI. Her vil virksomhederne blive systematiseret, og DI sørger for at bringe virksomheden til den rigtige myndighed, hvor potentialet i produktionsomlægningen kan blive vurderet. På den måde kan der også etableres de rigtige samarbejder mellem virksomhederne, så produktionen af værnemidler kan blive effektiv.

- Det er fantastisk at se, hvor stor samfundsansvar og kreativitet virksomhederne lægger for dagen. Rigtig mange virksomheder vil gerne bidrage til at bringe Danmark ud af denne sundhedskrise, og der bliver udvist stor kreativitet for at kunne hjælpe. Vi kan som danskere være stolte af at have et erhvervsliv, som virkelig tager samfundsansvar i denne krisesituation, siger Lars Sandahl Sørensen.

Samarbejdet om den systematiske opsamling og koordinering af virksomheder, der vil bidrage til at producere værnemidler, har også til formål at frasortere henvendelser og ideer – ofte fra enkeltpersoner - som ikke kan lade sig gøre. Myndighederne får mange mindre seriøse ideer til produktion eller import af værnemidler, som ikke er mulige eller relevante.

- Vi går fra DI’s side ind og tager denne opgave på os, så travle myndigheder ikke skal bruge tid på tvivlsomme projekter. Vi står over for en alvorlig og altomfattende samfundsopgave, som virksomhederne og DI som deres organisation meget gerne bidrager til at løse. Samarbejdet er endnu et stærkt eksempel på hvor vigtigt privat-offentligt samarbejde er for et velfungerende samfund - også i en så ødelæggende krisesituation som denne, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138