DI - Dansk IndustriDI - Dansk Industri

DI og Dansk Byggeri: Hold fast i samarbejdet med private - og sæt anlægs- og renoveringsarbejder i gang nu

Coronavirus har sat store dele af det danske samfund i stå, og det skaber alvorlige problemer i de private virksomheder. Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI og Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri opfordrer de offentlige myndigheder til at holde fast i de eksisterende kontrakter og igangsætte anlægs- og renoveringsarbejder hurtigst muligt.

Den offentlige sektor er en stor og central kunde hos mange private virksomheder, og nedlukningen kan blive fatal, hvis det betyder aflyste ordrer.

- Vi hører fra virksomhederne, at mange offentlige kunder har annulleret eller udskudt ordrer og leverancer med henvisning til den aktuelle coronakrise. Dermed mister virksomhederne det arbejde og den omsætning, der er så nødvendig for at holde hånden under beskæftigelsen. Derfor vil vi kraftigt opfordre alle offentlige myndigheder til at holde fast i kontrakterne, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

DI udsendte tidligere på ugen et brev til de offentlige myndigheder med en klar opfordring til, at de skal fastholde samarbejde med de private leverandører, udvise den nødvendige fleksibilitet og understøtte virksomhedernes likviditet med fremrykning af betalinger og udskydelse af opkrævninger. Dansk Byggeri er enig og bakker op om opfordringen fra DI.

- Det er en meget alvorlig situation, vi står i. Virksomheder mangler generelt ordrer for at kunne holde på medarbejderne, og i den situation er aflysninger og forsinkelser fra staten, regionerne og kommunerne, det sidste, der er brug for. Tværtimod kan eksempelvis kommunerne hjælpe rigtig meget, hvis de fremrykker allerede besluttede anlægs- og renoveringsarbejder og overvejer, om de skal udnytte, at skoler og daginstitutioner står tomme til at få udført nogle tiltrængte reparationer og moderniseringer, siger Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri.

DI og Dansk Byggeri opfordrer de offentlige myndigheder til at gøre alt, hvad de kan, for at bevare mest mulig aktivitet i virksomhederne for at begrænse de langsigtede konsekvenser af coronakrisen. Det er f.eks. vigtigt, at aktiviteter på byggepladserne ikke bliver sat i stå, fordi byggemøder bliver udskudt eller aflyst, eller der mangler tilsyn fra offentlige bygherrer. Ifølge Lars Storr-Hansen er virksomhederne klar til at give tilbud på nye opgaver med kort varsel, da mange medarbejdere også her sidder hjemme og er parate.

- Der er absolut ingen grund til at vente med at få sat gang i arbejdet. Det er nu, virksomhederne har brug for ordrer, da tiltagene for at bremse smitten med coronavirus lægger en meget stor dæmper på aktiviteten også i bygge- og anlægsbranchen, siger Lars Storr-Hansen.

DI’s adm. direktør er enig.

- Jeg kan forstå, at vores opfordring til at overveje at forlænge nogle af tilbudsfristerne er blevet opfattet som en generel opfordring. Det er en misforståelse. De opgaver, der kan sættes i gang nu og her eller med kort varsel bør bestemt ikke udskydes. Det bør sættes i gang hurtigst muligt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, DI, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk, eller pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, tlf.2124 4702, e-mail hje@danskbyggeri.dk

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.