DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

Regeringen har sammen med et bredt politisk flertal netop præsenteret aftalen, som skal  sikrer ordnede og ordentlige forhold samt lige konkurrencevilkår for chauffører. Aftalen er baseret på den aftale, som DA og FH indgik i kølvandet på afsløringerne af alvorlige tilfælde af systematisk underbetaling og kummerlige boligforhold for udenlandske chauffører. 3F Transport og DI har bidraget til aftalen og glæder sig over, at der med dagens aftale er bred politisk opbakning til at sikre ordnede forhold på de danske veje.

Formand Jan Villadsen, 3F Transport, udtaler:

- Det er en god dag for danske chauffører, danske vognmænd og dansk transport. Der har været forhandlet længe om en aftale, der kan sikre ordnede forhold i transportbranchen, og det er der hårdt brug for ude på vejene. Det viste ikke mindst sagen fra Padborg om groft underbetalte filippinske chauffører, og det bekræfter de seneste tal fra politiets kontrolindsats på vejene. Der er stor grund til at sige tak til regeringen og alle de partier, der har sikret et bredt politiske flertal bag aftalen, så vi nu kan se fremad.

Han bakkes op af DI’s viceadm. direktør Kim Graugaard:

- Vi har arbejdet længe for at få en fælles løsning på plads, så vi sammen nu får skabt et værn mod sager som dén, vi så med Kurt Beier-sagen. Det er fantastisk positivt, at regeringen og et bredt politisk flertal nu er blevet enige om at omsætte aftalen mellem arbejdsmarkedets parter om ordnede forhold på vejene til lov.

- Vi har både som arbejdsgivere og på lønmodtagersiden brugt rigtig mange kræfter på at håndtere spørgsmålet om ordnede forhold på vejene. Derfor glæder vi os også over, at vi nu kan fokusere kræfterne på at forny vores overenskomster på transportområdet.

For yderligere information kontakt pressechef og vicedirektør Per Geckler Møller 2949 4434

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: