DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

Regeringen har sammen med et bredt politisk flertal netop præsenteret aftalen, som skal  sikrer ordnede og ordentlige forhold samt lige konkurrencevilkår for chauffører. Aftalen er baseret på den aftale, som DA og FH indgik i kølvandet på afsløringerne af alvorlige tilfælde af systematisk underbetaling og kummerlige boligforhold for udenlandske chauffører. 3F Transport og DI har bidraget til aftalen og glæder sig over, at der med dagens aftale er bred politisk opbakning til at sikre ordnede forhold på de danske veje.

Formand Jan Villadsen, 3F Transport, udtaler:

- Det er en god dag for danske chauffører, danske vognmænd og dansk transport. Der har været forhandlet længe om en aftale, der kan sikre ordnede forhold i transportbranchen, og det er der hårdt brug for ude på vejene. Det viste ikke mindst sagen fra Padborg om groft underbetalte filippinske chauffører, og det bekræfter de seneste tal fra politiets kontrolindsats på vejene. Der er stor grund til at sige tak til regeringen og alle de partier, der har sikret et bredt politiske flertal bag aftalen, så vi nu kan se fremad.

Han bakkes op af DI’s viceadm. direktør Kim Graugaard:

- Vi har arbejdet længe for at få en fælles løsning på plads, så vi sammen nu får skabt et værn mod sager som dén, vi så med Kurt Beier-sagen. Det er fantastisk positivt, at regeringen og et bredt politisk flertal nu er blevet enige om at omsætte aftalen mellem arbejdsmarkedets parter om ordnede forhold på vejene til lov.

- Vi har både som arbejdsgivere og på lønmodtagersiden brugt rigtig mange kræfter på at håndtere spørgsmålet om ordnede forhold på vejene. Derfor glæder vi os også over, at vi nu kan fokusere kræfterne på at forny vores overenskomster på transportområdet.

For yderligere information kontakt pressechef og vicedirektør Per Geckler Møller 2949 4434

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.