DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

Regeringen har sammen med et bredt politisk flertal netop præsenteret aftalen, som skal  sikrer ordnede og ordentlige forhold samt lige konkurrencevilkår for chauffører. Aftalen er baseret på den aftale, som DA og FH indgik i kølvandet på afsløringerne af alvorlige tilfælde af systematisk underbetaling og kummerlige boligforhold for udenlandske chauffører. 3F Transport og DI har bidraget til aftalen og glæder sig over, at der med dagens aftale er bred politisk opbakning til at sikre ordnede forhold på de danske veje.

Formand Jan Villadsen, 3F Transport, udtaler:

- Det er en god dag for danske chauffører, danske vognmænd og dansk transport. Der har været forhandlet længe om en aftale, der kan sikre ordnede forhold i transportbranchen, og det er der hårdt brug for ude på vejene. Det viste ikke mindst sagen fra Padborg om groft underbetalte filippinske chauffører, og det bekræfter de seneste tal fra politiets kontrolindsats på vejene. Der er stor grund til at sige tak til regeringen og alle de partier, der har sikret et bredt politiske flertal bag aftalen, så vi nu kan se fremad.

Han bakkes op af DI’s viceadm. direktør Kim Graugaard:

- Vi har arbejdet længe for at få en fælles løsning på plads, så vi sammen nu får skabt et værn mod sager som dén, vi så med Kurt Beier-sagen. Det er fantastisk positivt, at regeringen og et bredt politisk flertal nu er blevet enige om at omsætte aftalen mellem arbejdsmarkedets parter om ordnede forhold på vejene til lov.

- Vi har både som arbejdsgivere og på lønmodtagersiden brugt rigtig mange kræfter på at håndtere spørgsmålet om ordnede forhold på vejene. Derfor glæder vi os også over, at vi nu kan fokusere kræfterne på at forny vores overenskomster på transportområdet.

For yderligere information kontakt pressechef og vicedirektør Per Geckler Møller 2949 4434

DI fremlægger milliardplan for Danmarks vej ud af krisen5.4.2020 21:54:28 CESTPressemeddelelse

Danmark står midt i den værste sundhedsmæssige og økonomiske krise i moderne tid. Når samfundet for alvor genåbner, bliver der behov for en massiv økonomisk genopretning, der kan skabe job og ny vækst. DI fremlægger derfor planen ”Danmark ud af krisen – tilbage til grøn vækst”. Planen vil skabe 30.000 arbejdspladser - og vil samtidig indebære, at Danmark allerede i 2020 vedtager tiltag, som bringer os en fjerdedel af vejen til 70 procents-klimamålsætningen for 2030. - Krisen er alvorlig og akut. Her og nu skal vi have de mange hjælpepakker hurtigt ud at virke på virksomhederne og holde hånden under danske arbejdspladser. Men der bliver også snart brug for en massiv plan for Danmarks vej ud af krisen, når vi for alvor genåbner samfundet. Og det leverer vi nu et konkret, grønt bud på, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. DI’s plan omhandler mere end 70 konkrete forslag, der vil skabe 30.000 arbejdspladser og løfte velstanden med 45 mia. kr. i 2020 i forhold til ellers, så vi be

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.