DI - Dansk Industri

DI: Nyt varslingssystem kan blive nøglen til en langsigtet coronaplan for Danmark

Selv med alle de rigtige forholdsregler kan ingen forudsige udviklingen i smittespredningen i Danmark eller resten af verden. Men med det nye varslingssystem får Danmark taget et afgørende skridt mod at skabe en større forudsigelighed og klarhed for, hvordan vi håndterer nye udviklinger i sundhedskrisen. Det er afgørende nyt for danske virksomheder og for danskerne, mener DI, som længe har efterlyst et varslingssystem og en langsigtet plan for håndteringen af corona.

- Smitten kan udvikle sig pludseligt og alvorligt, og derfor er der også brug for restriktioner og rettidig omhu, så vi undgår den udvikling, vi ser i rigtig mange andre lande. Det har vi stor forståelse for. Men det er fuldstændig afgørende for virksomhederne, at der er mest mulig gennemskuelighed og forudsigelighed i håndteringen, så virksomhederne og deres medarbejdere kan indrette sig i tide. Derfor er det en virkelig god nyhed i en mørk tid, at vi nu får et nationalt varslingssystem for coronakrisen. Det har vi arbejdet for længe, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri.

DI har tidligere foreslået, at regeringen indførte et nationalt varslingssystem med inspiration fra eksempelvis New Zealand – med respekt for, at det er en vanskelig opgave at skabe klarhed i en usikker tid. Men det er nødvendigt, for coronasmitten har ingen udsigt til at forsvinde.

- Vi kan ikke længere se coronakrisen som et midlertidigt fænomen, og vi kommer til at skulle håndtere smittespredningen mindst et år frem i tid. Derfor er der også brug for langt mere permanente løsninger og svar på, hvordan og hvornår vi sætter ind med restriktioner. Og at vi gør det på en måde, hvor danskerne, myndighederne og virksomhederne har bedre mulighed for at forberede sig og koordinere løsninger, så vi holder samfundet så åbent som muligt, og virksomhederne kan holde hjulene og økonomien i gang, siger DI-direktøren.

Han vurderer, at det nye varslingssystem kan blive nøglen til, hvordan regeringen og Folketingets partier kan udarbejde en langsigtet plan for håndteringen af coronakrisen. Det arbejde vil DI og virksomhederne bidrage konstruktivt til.

- Coronakrisen er en fælles udfordring for hele vores samfund, og vi har allerede vist i Danmark, at vi har et enestående udgangspunkt for at finde fælles løsninger på, hvordan vi ikke alene håndterer krisen, men også kommer stærkere ud på den anden side. Det varslingssystem, som regeringen og myndighederne lægger frem nu, skal vi bygge videre på og bevæge os over i et system, hvor vi ved hjælp af tests og kloge løsninger kan finde en langsigtet og god vej igennem krisen. Så vi kommer væk fra vanskelige politiske hasteforhandlinger, efter restriktionerne er trådt i kraft – og får afklaret og løst behovet for hjælpepakker, inden der meldes ud om nye restriktioner, siger Lars Sandahl Sørensen.

Følg os på:

Yderligere oplysninger: