DI: Nyt vækstteam skal gøre Danmark til verdens førende healthtech-nation

Danmark skal ride allerforrest på den digitaliseringsbølge, der i disse år ruller ind over sundhedsområdet – til gavn for sundhedsvæsenet, industrien og ikke mindst borgerne. Det mener Dansk Industri, som repræsenterer mange af virksomhederne i den danske life science-industri.

- Fremtidens sundhedsvæsen er i høj grad også teknologidrevet. Og hvis den anvendte teknologi skal være dansk, skal vi rykke nu. Vi skal – også i fremtiden – kunne tilbyde danskerne digitale behandlingsløsninger, som er udviklet med udgangspunkt i deres behov, via adgang til stærke sundhedsdata og med et globalt udsyn, så løsningerne også kan komme folk til gavn i resten af verden, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

- Nye smarte løsninger vil samtidig kunne frigive tid og ressourcer hos sundhedspersonalet til kerneopgaverne – og frem for alt til den menneskelige kontakt, siger DI’s adm. direktør.

Derfor foreslår DI, at regeringen nedsætter et vækstteam for healthtech og kunstig intelligens (AI). Hvis Danmark skal være verdens førende healthtech-nation, kræver det et vedvarende fokus på at styrke innovationen og se mulighederne inden for nye teknologier og digitalisering.

- Et vækstteam vil kunne være med til at sikre større fremdrift i brugen af data og kunstig intelligens i sundhedsvæsenet i Danmark. Samtidig vil det kunne bidrage til at skabe attraktive muligheder for sammen at udvikle nye sundhedsteknologiske løsninger i Danmark i et tæt samarbejde mellem sundhedsvæsenet, sundhedsindustrien, uddannelsesinstitutioner og start-ups. Et tæt samarbejde vil give endnu bedre danske løsninger, som vi kan udbrede til hele verden, siger DI-direktøren.

- Med en life science- og digital industri ud over det sædvanlige, en digitaliseringsparat befolkning og nogle af verdens bedste forudsætninger for at tiltrække nye startups, har vi en unik mulighed for at cementere en ny styrkeposition for Danmark inden for healthtech. Den mulighed skal vi gribe, siger Lars Sandahl Sørensen.

I samme ånd lancerede DI og Danske Regioner tidligere på året satsningen HEALTHTECH:DK, som bl.a. skal udpege sundhedsvæsenets centrale udfordringer, så start-ups og private virksomheder bedre kan byde ind med de løsninger, der er efterspørgsel på.

FAKTA OM DANSK LIFE SCIENCE

• Den danske life science-industri rummer virksomheder, der producerer medicinalvarer og medico-udstyr
  • Industrien har mere end 50.000 medarbejdere
  • Life science-virksomhederne eksporterede sidste år for 117 mia. kr. til hele verden
  • Den danske eksport af sundhedsløsninger udgør 17 pct. af den samlede eksport – det er den næststørste andel i Europa, kun overgået af Irland
  • Industrien står for 26 pct. af den samlede forskning i private virksomheder i Danmark

For yderligere oplysninger kontakt venligst presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544

DI: Den altafgørende førsteprioritet er at undgå ny nedlukning7.8.2020 21:18:24 CESTPressemeddelelse

Der er klar opbakning fra Dansk Industri til regeringens beslutning om at sætte en yderligere genåbning af Danmark i bero. Den stigende smittespredning i Danmark og mange andre lande understreger med tydelig alvor, at den altafgørende opgave for regeringen og det danske samfund er at undgå en ny generel nedlukning af store dele af Danmark. - Den omfattende nedlukning af vores samfund i foråret kostede Danmark og i allerhøjeste grad også danske virksomheder dyrt, men det var en nødvendig investering i at få smitten under kontrol. Den absolutte førsteprioritet nu er at undgå, at vi ender i en ny nedlukning. For ellers vil det store arbejde og massive udgifter indtil nu være spildt, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han ser positivt på statsminister Mette Frederiksens melding om, at regeringen og myndighederne vil sætte ind med målrettede tiltag, hvor smitten spreder sig, og omfattende brug af tests. - Det er en fælles samfundsopgave at håndtere smittespredningen og undgå, at

DI samler 25 erhvervsledere, der skal fremme mangfoldighed i dansk erhvervsliv2.7.2020 13:59:15 CESTPressemeddelelse

Dansk erhvervsliv skal blive bedre til at tiltrække og fastholde talent af forskellige køn, alder og baggrund, hvis vi skal sikre vores innovations- og konkurrenceevne. Derfor nedsætter DI et nyt specialudvalg med Lars Rasmussen i spidsen, der er bestyrelsesformand for en række life science virksomheder. Mangfoldigheds- og ligestillingspolitik skal spille en central rolle i erhvervspolitikken, mener DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.