DI: Nyt vækstteam for handel og transport kan give Danmark et forspring

Regeringens nye vækstteam skal sætte fart på digitaliseringen af virksomhederne inden for handel og logistik, og det er positivt, siger direktør i DI Tine Roed.

- Handel- og transportvirksomhederne er helt centrale for dansk økonomi. De skaber i sig selv vækst og tusindvis af job, og samtidig spiller de en afgørende rolle for resten af dansk erhvervsliv. Det er et godt initiativ, at vi nu får et vækstteam, der kan styrke virksomhederne yderligere. Samtidig er det en anerkendelse af branchernes betydning for Danmark, siger direktør Tine Roed.

Hun fremhæver, at vækstteamet kan gøre meget for at understøtte virksomhederne i at gribe ikke mindst de digitale muligheder.

- Det er vigtigt, at virksomhederne får gode muligheder for, at de også i fremtidens kan udnytte digitaliseringens muligheder. Vi har i en tid med stigende handel på nettet mere end nogensinde brug for at styrke vores handels- og transportvirksomheder, så Danmark ligger helt i front, siger direktør Tine Roed.

Den stigende e-handel er en af acceleratorerne bag udviklingen, og her spiller en effektiv handels- og transportsektor en nøglerolle.

- Effektiv transport er en stor del af nøglen til at udvikle den stigende e-handel. Øget digitalisering stiller især krav til leverancer over hele døgnet, og derfor bliver et tæt samspil mellem handels- og transportvirksomhederne endnu vigtigere end i dag, siger Tine Roed.

Samtidig understreger Tine Roed, at fokus på kompetencer og de rette rammevilkår er afgørende for, at danske virksomheder kan gribe digitaliseringens muligheder.

- Danske transportvirksomheder er ganske enkelt blandt de dygtigste virksomheder i verdenen, når det kommer til distribution. Og danske virksomheder har været rigtig gode til at komme i gang med e-handel.  Det er vigtigt, at vi fastholder denne styrkeposition. Det kræver fokus på rammevilkår og kompetencer i hele branchen, siger Tine Roed.

Tal fra DI viser desuden, at 94 pct. af virksomheder, der driver e-handel, føler, at de har behov for at styrke deres e-handelskompetencer.

Yderligere oplysninger fås hos branchedirektør Michael Svane, DI Transport, tlf. 4036 1348, branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, tlf. 2240 8803 eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2382 4912, e-mail boh@di.dk

Digitalisering der fryder – ja tak!24.5.2018 09:16pressemeddelelse

Sød, lille robot fra Kubo Robotics hjælper elever på Krogsgaardsskolen i Odense med at kode, og Formpipe Software A/S har hjulpet Hvidovre Kommune med persondata. De vellykkede it-projekter hører vi sjældent om, men nu sætter DI Digital spotlight på de gode historier - sammen med bl.a. skatteminister Karsten Lauritzen, CEO for børsaktuelle Netcompany, formand for DI Digital André Rogaczewski og DI’s nye digitale direktør Lars Frelle-Petersen.