DI: Nyt vækstteam for handel og transport kan give Danmark et forspring

Regeringens nye vækstteam skal sætte fart på digitaliseringen af virksomhederne inden for handel og logistik, og det er positivt, siger direktør i DI Tine Roed.

- Handel- og transportvirksomhederne er helt centrale for dansk økonomi. De skaber i sig selv vækst og tusindvis af job, og samtidig spiller de en afgørende rolle for resten af dansk erhvervsliv. Det er et godt initiativ, at vi nu får et vækstteam, der kan styrke virksomhederne yderligere. Samtidig er det en anerkendelse af branchernes betydning for Danmark, siger direktør Tine Roed.

Hun fremhæver, at vækstteamet kan gøre meget for at understøtte virksomhederne i at gribe ikke mindst de digitale muligheder.

- Det er vigtigt, at virksomhederne får gode muligheder for, at de også i fremtidens kan udnytte digitaliseringens muligheder. Vi har i en tid med stigende handel på nettet mere end nogensinde brug for at styrke vores handels- og transportvirksomheder, så Danmark ligger helt i front, siger direktør Tine Roed.

Den stigende e-handel er en af acceleratorerne bag udviklingen, og her spiller en effektiv handels- og transportsektor en nøglerolle.

- Effektiv transport er en stor del af nøglen til at udvikle den stigende e-handel. Øget digitalisering stiller især krav til leverancer over hele døgnet, og derfor bliver et tæt samspil mellem handels- og transportvirksomhederne endnu vigtigere end i dag, siger Tine Roed.

Samtidig understreger Tine Roed, at fokus på kompetencer og de rette rammevilkår er afgørende for, at danske virksomheder kan gribe digitaliseringens muligheder.

- Danske transportvirksomheder er ganske enkelt blandt de dygtigste virksomheder i verdenen, når det kommer til distribution. Og danske virksomheder har været rigtig gode til at komme i gang med e-handel.  Det er vigtigt, at vi fastholder denne styrkeposition. Det kræver fokus på rammevilkår og kompetencer i hele branchen, siger Tine Roed.

Tal fra DI viser desuden, at 94 pct. af virksomheder, der driver e-handel, føler, at de har behov for at styrke deres e-handelskompetencer.

Yderligere oplysninger fås hos branchedirektør Michael Svane, DI Transport, tlf. 4036 1348, branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, tlf. 2240 8803 eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2382 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae