DI: Nyt vækstteam for handel og transport kan give Danmark et forspring

Regeringens nye vækstteam skal sætte fart på digitaliseringen af virksomhederne inden for handel og logistik, og det er positivt, siger direktør i DI Tine Roed.

- Handel- og transportvirksomhederne er helt centrale for dansk økonomi. De skaber i sig selv vækst og tusindvis af job, og samtidig spiller de en afgørende rolle for resten af dansk erhvervsliv. Det er et godt initiativ, at vi nu får et vækstteam, der kan styrke virksomhederne yderligere. Samtidig er det en anerkendelse af branchernes betydning for Danmark, siger direktør Tine Roed.

Hun fremhæver, at vækstteamet kan gøre meget for at understøtte virksomhederne i at gribe ikke mindst de digitale muligheder.

- Det er vigtigt, at virksomhederne får gode muligheder for, at de også i fremtidens kan udnytte digitaliseringens muligheder. Vi har i en tid med stigende handel på nettet mere end nogensinde brug for at styrke vores handels- og transportvirksomheder, så Danmark ligger helt i front, siger direktør Tine Roed.

Den stigende e-handel er en af acceleratorerne bag udviklingen, og her spiller en effektiv handels- og transportsektor en nøglerolle.

- Effektiv transport er en stor del af nøglen til at udvikle den stigende e-handel. Øget digitalisering stiller især krav til leverancer over hele døgnet, og derfor bliver et tæt samspil mellem handels- og transportvirksomhederne endnu vigtigere end i dag, siger Tine Roed.

Samtidig understreger Tine Roed, at fokus på kompetencer og de rette rammevilkår er afgørende for, at danske virksomheder kan gribe digitaliseringens muligheder.

- Danske transportvirksomheder er ganske enkelt blandt de dygtigste virksomheder i verdenen, når det kommer til distribution. Og danske virksomheder har været rigtig gode til at komme i gang med e-handel.  Det er vigtigt, at vi fastholder denne styrkeposition. Det kræver fokus på rammevilkår og kompetencer i hele branchen, siger Tine Roed.

Tal fra DI viser desuden, at 94 pct. af virksomheder, der driver e-handel, føler, at de har behov for at styrke deres e-handelskompetencer.

Yderligere oplysninger fås hos branchedirektør Michael Svane, DI Transport, tlf. 4036 1348, branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, tlf. 2240 8803 eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2382 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge