DI: Nye restriktioner er forhåbentlig årets sidste

Smitten skal under kontrol, og virksomhederne har – sammen med resten af danskerne – en stor interesse og et stort medansvar for, at vi nu får brudt smittekæderne. Men forhåbentlig ser vi nu meget snart effekterne af de seneste ugers stramninger, så dagens nye restriktioner kan blive årets sidste. Både virksomheder og borgere har brug for størst mulig gennemskuelighed - og en længere planlægningshorisont, mener DI.

- Vi har alle sammen en stor interesse i og et lige så stort fælles ansvar for at få bragt smitten under kontrol. Derfor lytter vi og indretter os selvfølgelig efter dagens nye omfattende restriktioner. Det er virkelig en bekymrende udvikling i tallene, men forhåbentlig begynder vi snart at se effekterne af de omfattende restriktioner. Jeg håber, at vi med dagens pressemøde har set årets sidste nye restriktioner, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Han understreger, at DI og virksomhederne har forståelse for, at de markante stigninger i smittetallene fører til nye restriktioner. Men erhvervslivet efterspørger en klar plan og en længere planlægningshorisont.

- Både for virksomhederne og for borgerne er det vigtigt og nyttigt at få en længere planlægningshorisont og mere gennemskuelighed, så der ikke kommer nye restriktioner nærmest fra dag til dag. Selvfølgelig skal vi som samfund kunne reagere hurtigt. Det har vi stor forståelse for, men jo mere gennemskuelighed og forudsigelighed, jo bedre, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han understreger, at det fortsat er en fælles samfundsopgave at sikre dækkende og hurtig kompensation til de virksomheder og medarbejdere, der bliver ramt af restriktionerne.

- Med en så markant og hurtigt nedlukning af endnu flere virksomheder og erhvervsdrivende har Folketinget selvsagt en akut opgave med at få sikret dækkende kompensation – og få det lynhurtigt ud at virke samtidig med nedlukningen, så vi passer bedst muligt på både virksomheder og job, som nu må lukke ned af hensyn til os alle, siger DI-direktøren.

Han kommer med en kraftig opfordring til alle danskerne om at overholde myndighederne anbefalinger om hyppige test og selvisolation.

- Lige nu har vi alle sammen et ansvar for at få knækket kurven hurtigt og effektivt. Det drejer sig om menneskeliv, om arbejdspladser og om livsværk, som lige nu er truet. Det ansvar skal vi hver især tage endnu mere på os, så Danmark forbliver ét af de samfund, der har klaret sig bedst igennem denne krise. Det kræver, at danskerne udnytter de gode muligheder for at lade sig teste – og nøje følger anbefalingerne fra myndighederne, siger Lars Sandahl Sørensen.

For yderligere information kontakt pressechef og vicedirektør Per Geckler Møller tlf.: 2949 4434.

Vi skal i gang med energiøerne nu22.1.2021 09:55:40 CETPressemeddelelse

Den politiske beslutning om energiøer i Nordsøen og Østersøen cementerer Danmarks rolle som førende havvindnation. Men politikerne behøver ikke at bruge tid på at drøfte, hvordan energiøerne præcis skal se ud. Aktørerne på markedet finder selv ud af, om energiøerne skal placeres på kunstige øer eller platforme, mener Wind Denmark og Dansk Industri. Det er til gengæld vigtigt, at vi snarest kommer i gang med at etablere øerne.

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning