DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI glæder sig over, at arbejdsmarkedets parter efter grundige drøftelser har fundet en løsning på udfordringerne på transportområdet.

- Aftalen her viser meget klart, at arbejdsgivere og lønmodtagere tager ansvar for vores arbejdsmarked – også når det gælder om at sætte en standard for løn- og ansættelsesforhold i transportsektoren. Nu ser vi frem til, at regeringen og resten af Folketinget ser nærmere på forslaget og bistår med at få løst opgaven, siger DI’s fungerende adm. direktør, Kim Graugaard.

Han peger på, at transportområdet er det eneste område på det danske arbejdsmarked, hvor vi – i næsten 50 år – har suppleret reglerne i overenskomsterne med lovgivning om løn- og ansættelsesvilkår for chaufførerne. Det bør vi holde fast i, mener DI.

- Med vores forslag lægger vi op til, at vi får regler, som både omfatter vilkårene for danske chauffører og for de udenlandske chauffører, som kører cabotagekørsel i Danmark. Det er en god løsning. Til gengæld vil vi kraftigt frabede os lovgivning om løn på resten af arbejdsmarkedet. Det kan og skal lønmodtagere og arbejdsgivere selv tage ansvar for, siger Kim Graugaard.

Han opfordrer til, at politikerne samtidig bakker op om den kollektive danske aftalemodel.

- Vi har et stærkt og fleksibelt arbejdsmarked, som stort set alle andre lande misunder os. Det er vigtigt, at både vores politikere og vi som arbejdsmarkedets parter står sammen om at passe på det. Jeg synes, at vi som arbejdsgivere og lønmodtagere viser igen og igen, at vi tager det ansvar meget alvorligt, siger Kim Graugaard.

Han understreger, at den nye aftale forudsætter, at regering og Folketinget samtidig sikrer effektiv myndighedskontrol.

- Vi får også brug for, at myndighederne hjælper med til at kontrollere, at reglerne bliver fulgt. I den henseende er det også en god nyhed, at Europa-Parlamentet i dag har opnået enighed om den såkaldte vejpakke, som vil være med til at sikre fælles spilleregler på de europæiske veje, siger Kim Graugaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.