DI: Ny direktør i spidsen for digitaliseringen af erhvervslivet

Torsdag den 1. marts starter Lars Frelle-Petersen som ny direktør i DI. Lars Frelle-Petersen får ansvaret for digitalisering af erhvervslivet og skal samtidig stå i spidsen for branchefællesskabet DI Digital.

Lars Frelle-Petersen får i DI ansvaret for at fremme digitalisering i hele DI’s medlemskreds og i samfundet som sådan.

- DI kan med sine godt 10.000 medlemmer fra mange forskellige brancher om nogen være dem, der skaber udvikling og samarbejde på tværs. Det er nødvendigt at bryde ud af traditionelle branchetilgange og se på, hvordan vi får digitalisering til at gennemsyre alle brancher. Det bliver min vigtigste opgave i DI, at få det projekt til at lykkes, siger Lars Frelle-Petersen.

Desuden bliver Lars Frelle-Petersen ansvarlig for over 300 virksomheder inden for it, tele, elektronik og kommunikation.

- Jeg glæder mig enormt meget til at stå i spidsen for den digitale branche, der netop skal bidrage til den digitale omstilling i hele samfundet. Det er digitale produkter og elektroniske løsninger over alt fra bredbånd og mobildækning til medier og it-udvikling, der gør Danmark hurtigere, dygtigere og bedre, siger Lars Frelle-Petersen.

Lars Frelle-Petersen kommer fra en lang karriere i centraladministrationen, hvor han blandt andet har været direktør i Digitaliseringsstyrelsen og senest været afdelingschef i Finansministeriet.

- Jeg håber på, at jeg kan tage mine erfaringer med at digitalisere store, komplekse områder i det offentlige med ud i store og små virksomheder over hele landet. Det er vigtigt, at både det offentlige og det private får sat nye milepæle, hvis vi skal udbygge Danmarks digitale førerposition.

CV - Lars Frelle-Petersen

2017 - 2018: Afdelingschef for offentlig innovation og tilsyn i Finansministeriet

2012 - 2017: Direktør i Digitaliseringsstyrelsen

2011 - 2012: Vicedirektør i Økonomistyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen

2006 - 2011: Kontorchef i Finansministeriet

2005: Chef i Videnskabsministeriet

Lars Frelle-Petersen er 48 år og uddannet cand.scient.adm på Roskilde Universitet

Yderligere oplysninger og tilmelding til konferencen: Pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae