DI: Nu kan vi genanvende affaldet i bedre kvalitet

Miljøstyrelsen fraråder, at metal, glas og plastik bliver blandet sammen, når husholdningerne sorterer affald. Dermed er grundlaget skabt for, at vi kan få genanvendt mere af vores affald - og i en bedre kvalitet, mener DI.

I 22 kommuner bliver metal, glas og plast affald fra husholdningerne samlet i én beholder. Men undersøgelser viser, at kvaliteten af de genanvendte materialer er væsentligt dårligere, når glas og plast bliver blandet sammen. Derfor anbefaler Miljøstyrelsen, at kommunerne stopper med at sammenblande de tre typer affald senest i 2025.

- Når glas- og plastaffald bliver blandet sammen, kan det ikke efterfølgende skilles helt ad. Den genanvendte plast kan måske bruges til havebænke og plastspande, men fødevareemballage kan ikke blive til fødevareemballage igen. Ressourcerne bliver altså mindre værd, end de kunne blive, siger Karin Klitgaard, chef for miljøpolitik og cirkulær økonomi i DI.

Miljøstyrelsens anbefaling betyder også, at vi er tættere på at få et ensartet affaldssystem i Danmark. Det vil øge genanvendelsen af husholdningsaffaldet.

- Når vi får store mængder ensartet affald, kan vi sikre en mere effektiv affaldssortering, og vi kan få en højere kvalitet af de genanvendte materialer. Det er afgørende i en cirkulær økonomi, hvor affald igen skal kunne indgå i nye produkter, siger Karin Klitgaard.

DI ønsker, at der sker en øget sortering og ensartet sortering af affald fra husholdningerne. For at gøre det let for borgerne – og for at få fysisk plads til affaldssorteringen i haver og baggårde – kan det give mening at blande nogle affaldsfraktioner som for eksempel pap og papir.

- Det er afgørende, at de ting, der bliver blandet sammen, kan adskilles igen uden, at det får konsekvenser for kvaliteten af de genanvendte materialer, siger Karin Klitgaard.

Miljøstyrelsen har det seneste år arbejdet på standarder for sortering af affald. Næste skridt er en politisk beslutning om at gøre standarderne obligatoriske, så vi sikrer, at alle landets kommuner stiller samme sorteringsmuligheder til rådighed for borgerne. DI håber, at det vil ske i forbindelse med den kommende nationale affaldsplan.

Karin Klitgaard, chef for miljøpolitik og cirkulær økonomi i DI, træffes via presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.