DI: Nu åbner Danmark for verden

Partierne bag genåbningen er netop blevet enige om nye rejserestriktioner. Og i Dansk Industri vækker det stor glæde, at alle borgere i EU, Schengen og flere lande i resten af verden nu kan rejse ind i Danmark uden at skulle i isolation.

Nu kan alle borgere i EU, Schengen og flere lande i resten af verden rejse ind i Danmark uden at skulle i isolation.

- Det her er en fremragende aftale. Ved hver eneste genåbningsforhandling har vi på dansk erhvervslivs vegne peget på betydningen af at lempe rejserestriktionerne, og nu har vi fået stor politisk opbakning til den dagsorden. Det er enormt glædeligt. Nu åbner Danmark for verden, siger Thomas Bustrup, der er international direktør i DI.

- Det er helt afgørende, at vi har fået fjernet isolationskravet for langt flere. Det har været et meget stort problem, at både turister og erhvervsrejsende har skullet i isolation, for det giver jo ikke mening at begynde din ferie eller erhvervsrejse med fire dage buret inde på dit værelse, fortæller Thomas Bustrup.

Erhvervsrejsende fra hele verden på nær fra de lande, der er allerhårdest ramt af corona, slipper også for isolation, hvilket har været et stort ønske fra DI.

- Det er meget vigtigt, at alle erhvervsrejsende fra næsten hele verden, kan komme ind i Danmark uden isolation. Det gør mange ting nemmere for virksomhederne, der har hele verden som markedsplads, siger Thomas Bustrup.

- Nu får vi også slået fast, at alle formål er anerkendelsesværdige for både europæere og mange andre nationaliteter. Det bliver et stort velkommen til Danmark, som vi håber, at både turistbranchen og eksporterhvervene vil få stor glæde af. De har ventet længe på genåbningen af grænserne, siger han.

Husk en plan for fremtiden

Der er altså ikke mange hår i suppen i den nye aftale ifølge DI.

- Vi kan stadig gøre det mere enkelt. For mig kunne vi godt nøjes med to farver på lande. Landene med lav smitte, hvorfra der skal være fri adgang med coronapas eller lignende for alle rejsende, og så de røde lande med en farlig smittesituation, hvor der kan være andre restriktioner, siger Thomas Bustrup.

-Fordi reglerne stadig kan være komplicerede at finde rundt i, er det til gengæld et rigtig godt initiativ, at man også er blevet enige om en måde at kommunikere det klart og tydeligt, så man som rejsende hurtigt kan skabe sig et overblik – det er der brug for.

- Endelig bør vi også have en plan for fremtiden. Allerede nu bør man være enige om, at de sidste rejserestriktioner for ikke-røde lande skal fjernes, når resten af danskerne er vaccineret til september – der er ingen grund til at vente til november. Når den sidste er færdigvaccineret til september, så bør vi frit tage imod rejsende fra lande med lav smitte - også uden coronapas og test efter indrejse. Så enkelt skal det være, siger han.

De nye regler træder i kraft den 26. Juni.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ben Ron, tlf. 2830 5452