DI: Naturfag kan inspirere flere unge til digitale og tekniske uddannelser

Dansk Industri hilser regeringens naturvidenskabelige strategi velkommen.

- Vi har akut behov for at inspirere flere til at vælge de uddannelser, som virksomhederne især efterspørger. Det gælder ikke mindst på det digitale og tekniske område, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

- Vi glæder os derfor over, at regeringen vil sikre, at børn og unge får større viden om naturfag og teknologi.

Regeringen vil med strategien styrke interessen for naturvidenskab i hele uddannelsessystemet. Målet er, at flere børn skal interessere sig for naturfag i folkeskolen og vælge naturvidenskabelige gymnasiefag og de tekniske erhvervsuddannelser.

- Helt små børn er nysgerrige over for natur og den teknologi, de møder. Men op igennem uddannelsessystemet mister mange interessen. Det er vigtigt for at kunne forstå verden, at man har en basal naturvidenskabelig dannelse, siger Karsten Dybvad.

Strategien sætter også fokus på at styrke og udvikle motivationen for de særligt interesserede og dygtige.

- Folkeskoleeleverne har ikke fået tilstrækkeligt med udfordringer på deres niveau, og mange har derfor mistet interessen for naturfagene. Det gælder også de dygtigste elever, og derfor er det godt, at strategien vil øge fokus på talenterne, siger Karsten Dybvad.

Regeringen vil udvikle en ny kandidatuddannelse, der skal styrke lærernes naturfaglige viden og undervisningskompetencer.

- Forslaget om en kandidatuddannelse til naturfagslærerne er et godt bidrag til at styrke lærernes faglighed. Det kan forhåbentlig også få endnu flere til at vælge at blive lærere i naturfag, afslutter Karsten Dybvad.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli

DI: Turismeplan for Vestkysten er fantastisk nybrud8.6.2018 10:10pressemeddelelse