DI: Naturfag kan inspirere flere unge til digitale og tekniske uddannelser

Dansk Industri hilser regeringens naturvidenskabelige strategi velkommen.

- Vi har akut behov for at inspirere flere til at vælge de uddannelser, som virksomhederne især efterspørger. Det gælder ikke mindst på det digitale og tekniske område, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

- Vi glæder os derfor over, at regeringen vil sikre, at børn og unge får større viden om naturfag og teknologi.

Regeringen vil med strategien styrke interessen for naturvidenskab i hele uddannelsessystemet. Målet er, at flere børn skal interessere sig for naturfag i folkeskolen og vælge naturvidenskabelige gymnasiefag og de tekniske erhvervsuddannelser.

- Helt små børn er nysgerrige over for natur og den teknologi, de møder. Men op igennem uddannelsessystemet mister mange interessen. Det er vigtigt for at kunne forstå verden, at man har en basal naturvidenskabelig dannelse, siger Karsten Dybvad.

Strategien sætter også fokus på at styrke og udvikle motivationen for de særligt interesserede og dygtige.

- Folkeskoleeleverne har ikke fået tilstrækkeligt med udfordringer på deres niveau, og mange har derfor mistet interessen for naturfagene. Det gælder også de dygtigste elever, og derfor er det godt, at strategien vil øge fokus på talenterne, siger Karsten Dybvad.

Regeringen vil udvikle en ny kandidatuddannelse, der skal styrke lærernes naturfaglige viden og undervisningskompetencer.

- Forslaget om en kandidatuddannelse til naturfagslærerne er et godt bidrag til at styrke lærernes faglighed. Det kan forhåbentlig også få endnu flere til at vælge at blive lærere i naturfag, afslutter Karsten Dybvad.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Erhvervsfremstød skal sikre danske virksomheder billet til sydkoreansk vækstrejse5.3.2019 13:25:25 CETPressemeddelelse

Den 20.-22. maj 2019 deltager op mod 40 virksomheder i et erhvervsfremstød til Sydkoreas hovedstad, Seoul. Målet er blandt andet at styrke dansk eksport, særligt inden for bæredygtige teknologier, fødevarer, livstilsprodukter og sundheds- og velfærdsløsninger. D.K.H. Kronprinsen og Kronprinsessen står i spidsen for besøget, der markerer 60-året for diplomatiske relationer mellem Sydkorea og Danmark.

DI: Glædeligt at trepartsmål om praktikpladser for 2018 er nået26.2.2019 08:37:47 CETPressemeddelelse

Private og offentlige virksomheder indgik i 2018 37.087 praktikpladsaftaler, når der medregnes de praktikpladsaftaler, som indgår i trepartsmålsætningen. Det står klart, efter Undervisningsministeriet i dag har offentliggjort tal for december 2018. De nye tal viser dermed, at trepartsaftalens mål for 2018 er nået, idet der er indgået mere end 2.800 flere praktikpladsaftaler end i 2016. Det vækker glæde i Dansk Industri (DI).