DI: Naturfag kan inspirere flere unge til digitale og tekniske uddannelser

Dansk Industri hilser regeringens naturvidenskabelige strategi velkommen.

- Vi har akut behov for at inspirere flere til at vælge de uddannelser, som virksomhederne især efterspørger. Det gælder ikke mindst på det digitale og tekniske område, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

- Vi glæder os derfor over, at regeringen vil sikre, at børn og unge får større viden om naturfag og teknologi.

Regeringen vil med strategien styrke interessen for naturvidenskab i hele uddannelsessystemet. Målet er, at flere børn skal interessere sig for naturfag i folkeskolen og vælge naturvidenskabelige gymnasiefag og de tekniske erhvervsuddannelser.

- Helt små børn er nysgerrige over for natur og den teknologi, de møder. Men op igennem uddannelsessystemet mister mange interessen. Det er vigtigt for at kunne forstå verden, at man har en basal naturvidenskabelig dannelse, siger Karsten Dybvad.

Strategien sætter også fokus på at styrke og udvikle motivationen for de særligt interesserede og dygtige.

- Folkeskoleeleverne har ikke fået tilstrækkeligt med udfordringer på deres niveau, og mange har derfor mistet interessen for naturfagene. Det gælder også de dygtigste elever, og derfor er det godt, at strategien vil øge fokus på talenterne, siger Karsten Dybvad.

Regeringen vil udvikle en ny kandidatuddannelse, der skal styrke lærernes naturfaglige viden og undervisningskompetencer.

- Forslaget om en kandidatuddannelse til naturfagslærerne er et godt bidrag til at styrke lærernes faglighed. Det kan forhåbentlig også få endnu flere til at vælge at blive lærere i naturfag, afslutter Karsten Dybvad.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge