DI: Microsoft giver digitaliseringen i Danmark et stort løft

Microsofts beslutning om at placere en datacenterregion her i landet er et kæmpestort digitalt skulderklap til Danmark. Sådan lyder kommentaren fra DI's adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, efter at Microsoft i dag har løftet sløret for sine planer for en datacenterregion på tre lokationer på Sjælland.

- Vi har rigtig god grund til at være glade i Danmark for, at Microsoft vælger at placere ikke bare ét – men en hel klynge af datacentre. Det er en kæmpe investering, som vil være med til at sætte et gevaldigt skub i den yderligere digitalisering, som kan skabe ny værdi for erhvervslivet og den offentlige sektor til fordel for hele befolkningen, siger Lars Sandahl Sørensen.

Microsoft præsenterede i dag sine planer om at etablere en bæredygtig datacenterregion bestående af tre lokationer på Sjælland, der vil skabe nye teknologiske muligheder i Danmark og løfte den offentlige digitalisering samt innovationen og væksten i dansk erhvervsliv og understøtte den grønne omstilling. De nye datacentre bliver forsynet udelukkende med vedvarende energi.

- Det er også et klart bevis på, at Danmark også med den grønne omstilling er blevet kendt verden over for at være langt fremme, når store globale tech-virksomheder vælger at placere sig i Danmark, fordi de kan drive f.eks. deres datacentre mere klimavenligt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Stadig flere arbejdsopgaver og rutiner hos virksomheder flytter ifølge DI ud i skyen. Derfor vokser brugen af cloudløsninger - og dermed også behovet for datacentre – i rasende fart. Det giver ikke alene mere effektiv drift og store besparelser i virksomhederne - men også lettelser i danskernes arbejdsdag og bedre velfærdsløsninger.

- Her under COVID-19 har vi haft et kraftigt stigende behov for online-møder. Det foregår via skyen. Det har samtidig sparet klimaet penge, når vi ikke skal transportere os rundt. I fremtiden kan vi via data i skyen styre vores energiforbrug mere intelligent til gavn for klimaet. Vi kommer til at styre trafiksystemer og togdrift via skyen, og frem for alt, vil jeg næsten sige, så kan vi få langt bedre behandling og diagnose af alvorlige sygdomme, hvis vi gør brug af intelligente løsninger via skyen, siger Lars Sandahl Sørensen.

I Danmark har vi gennem mange årtier været stærke til at opsamle og anvende data på ansvarlig vis. Særligt inden for det offentlige har myndighederne indhentet og registeret store mængder data om borgere og virksomheder.

- At Microsoft vælger at placere en så stor investering her, er et kæmpestort digitalt skulderklap til Danmark og et vidnesbyrd om, at Danmark er blandt de bedste i verden til at udnytte de nye digitale værktøjer til at skabe et bedre samfund og til at gøre den offentlige service mere brugervenlig og effektiv, så vi kan få mere velfærd for pengene, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.