DI med opfordring til kommunerne: Brug flere penge

- I kampen mod coronavirus har de nordjyske kommuner gjort en vigtig forskel for tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, der i de seneste uger har kæmpet for at holde hjulene kørende i dansk økonomi. Men samtidig har vi kurs mod den værste økonomiske krise i nyere tid, og det kalder på en helt særlig indsats og et endnu tættere samarbejde mellem de nordjyske kommuner og erhvervslivet, siger Peter Rindebæk, viceadministrerende direktør i Bladt Industries A/S og formand for DI Aalborg.

DI anbefaler blandt andet, at man styrker samarbejdet med jobcentre og erhvervskontorer. Derudover er der behov for at sætte fokus på den kommunale sagsbehandling og tilpasse pasnings- og undervisningsordninger for familier, der lægger hus til både hjemmeskoling og hjemmearbejdsplads. I et langsigtet perspektiv foreslår DI også, at de nordjyske kommuner øger investeringer i digitalisering og miljø- og klimaforbedringer, så vi undgår at styre ind i en klimakrisen efter coronakrisen.

- I Nordjylland har kommunerne været klar til at hjælpe det lokale erhvervsliv, men vi må også sande, at der i den kommende tid vil være behov for yderligere hjælp. Næste fase af coronakrisen kommer især til at ramme produktions- og eksportvirksomhederne, som der er mange af i Nordjylland. Ordrebøgerne er ved at være tomme, og hele det globale marked er i knæ. Derfor håber jeg, at de anbefalinger, vi kommer med i dag, vil blive taget positivt imod. Og jeg håber, at de kan være til inspiration for alle de kommuner, som er klar til at give den en ekstra skalle, siger Peter Rindebæk.

- Kommunerne har allerede søsat en masse gode initiativer, hvilket jeg gerne vil kvittere for. Dog er det helt afgørende, at vi i fællesskab kommunerne imellem ser på, hvordan vi kan gøre endnu mere for erhvervslivet. Vi har desværre slet ikke set det fulde billede af den økonomiske krise endnu. Det positive er dog, at kommunerne nu har en unik mulighed for at hjælpe Danmark igennem krisen – samtidig med, at de laver nogle gode og grønne investeringer, som ruster os til fremtiden, siger Peter Rindebæk.

I Aalborg Kommune har man allerede vedtaget gode tiltag, der holder hånden under mange lokale virksomheder. Blandt andet vil man fremrykke anlægsinvesteringer for mere end 400 mio. kr., der vil skabe 550 fuldtidsstillinger i 2020. Og på tværs af hele regionen fremrykker man betalinger til private leverandører. Derudover har nordjyske kommuner iværksat en række aktiviteter for at hjælpe den lokale detailhandel.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland Hansen, tlf. 2246 7822 eller mail dirh@di.dk