DI: Massiv hjælpepakke skal stoppe konkurser og butiksdød

Der er brug for hurtig og omfattende hjælp til de hårdest ramte virksomheder, så vi som samfund kan undgå tusindvis af konkurser og butiksdød som følge af de markante tiltag for at bryde smittekæden og redde menneskeliv. DI foreslår, at regeringen og Folketingets partier står sammen om en massiv hjælpepakke, der kan være med til at kompensere for de store tab i omsætning, som har ramt virksomheder over hele landet.

- Vi har aldrig set noget lignende. Danmark står på kanten af en konkursbølge, hvis vi ikke sætter massivt ind nu. Indtil nu er der taget flere gode skridt for at hjælpe virksomhederne – men jeg tror, det er klart for alle, at vi skal op i et andet gear nu, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

- Det er brug for hjælp i milliardstørrelsen, hvis vi vil undgå, at tusindvis af virksomheder drejer nøglen om nu. Vi er i tæt dialog med regeringen og resten af Folketinget, for der er brug for at handle hurtigt og sætte ind med massiv hjælp. Lige nu er det simpelthen et spørgsmål om, at vi også har et godt og levende lokalsamfund på den anden side og undgår butiksdød og konkurser, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Siden finanskrisen har vi knoklet og set et fantastisk forretningsliv blomstre frem. Det visner nu – der skal en helt ekstraordinær indsats til for at holde det i live, så vi sammen klarer os igennem denne krise og har både gode arbejdspladser og et sundt forretningsliv over hele landet på den anden side, siger DI-direktøren.

DI foreslår konkret, at staten med en massiv hjælpepulje går ind og er med til at kompensere noget af tabet i omsætning i de hårdest ramte brancher og virksomheder inden for få dage. Der er brug for at afhjælpe nogle af de store, fortsættende omkostninger, som virksomhederne har.

Samtidig foreslår DI at sikre direkte hjælp til selvstændige, som er særligt udsatte i den svære tid. Konkret anbefaler DI, at selvstændige medlemmer af a-kasser skal kunne få dagpenge i op til tre måneder uden at lukke deres virksomhed, hvis de oplever en nedgang i omsætning på mindst 30 pct.

- Vi lever af virkelyst i det her land – og vi har et fælles ansvar for at hjælpe alle de selvstændige og dygtige mennesker, som er hårdt, hårdt ramt og har brug for hjælp nu. Det er vigtigt, at vi spænder et net ud og sikrer et levegrundlag for de mange selvstændige over hele landet, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt24.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.